3 redenen waarom wél Google+

 

“Google+? Google+?”, hoor ik je denken. “Wat moet ik er mee?”
En misschien is dat wel de reden dat je dit bericht bent gaan lezen. Want je hebt geen idee wat je er mee kan. Wees gerust: je bent niet alleen.

Er is veel niet bekend over de mogelijkheden van Google+. In dit artikel wil ik je graag uitleggen wat volgens mij de 3 belangrijkste redenen zijn om je wél in Google Plus te verdiepen. Sterker nog: zet je Google+ goed in, dan zorgt het voor heel veel meer zichtbaarheid en vindbaarheid. Vooral voor je bedrijf.

Maar eerst de vraag…

Wat is Google+?

Google Plus logoGoogle+ wordt vaak gezien als “het Facebook van Google”. Dat is het zeker niet.
Of in elk geval: niet meer.

Wat is het dan wel?

De definitie die ik gebruik in de cursus Zakelijk Toepassen van Social Media is:

Google+ is de sociale laag over de producten en diensten van Google.

En daar is – heel begrijpelijk – verwarring over. Want waar begint Google+ en start Google Business? En hoe zit dat met YouTube (de tweede grootste zoekmachine, die “toevallig” ook van Google is) ?

Het is waar dat Google+ een Facebookachtige omgeving heeft. En dat zou je Google+ kunnen noemen. Maar Google+ heeft ook een zakelijk gedeelte en dat heet dan Google Business. En ondertussen zit je Google+ account (dat je automatisch hebt wanneer je een Google account hebt) gekoppeld aan je YouTube account en vele andere producten van Google.

Wat heb ik als bedrijf aan Google+?

In de cursus Zakelijk Toepassen van Social Media draait alles om het zakelijk toepassen van Social Media. Daarom wil ik hier graag de 3 belangrijkste redenen geven waarom je, als bedrijf, wél aan Google+ moet werken.

Google Business

Het is voor vrijwel elk bedrijf een must om vertegenwoordigd te zijn op Google Business (het zakelijke gedeelte van Google+).

Waarom?

Een goede vermelding bij Google Business zorgt voor extra zichtbaarheid én vindbaarheid. Niet alleen kunnen zoekers dan gemakkelijk je website en bedrijfsgegevens vinden, je maakt ook kans om op “het soort bedrijf” dat je bent gevonden te worden: op het kaartje tussen de zoekresultaten.

Voorbeeld Google Business voor SEO Den Haag

Voorbeeld van Google Business resultaat voor “SEO Den Haag”

Google Reviews

Reviews zijn tegenwoordig erg belangijk. Ze spelen een grote rol in de keuzes rondom aankoopbeslissingen. Wie kijkt er tegenwoordig niet op Iens voordat ze de keuze maken voor een restaurant?

Voorbeeld van Google recencies

Voorbeeld van Google recencies

En Google Reviews kunnen daar enorm bij helpen.

Maar dan moet je dat natuurlijk wel faciliteren. En zelfs actief achteraan om die (goede) reviews te verzamelen.

Dat verzamelen van reviews kan op veel manieren en op veel verschillende platforms. Van Facebook tot LinkedIn, en specifieker, van Iens tot Tripadvisor.

En Google speelt daar sinds kort slim op in. Naast de Google recensies, krijg je tegenwoordig veel vaker de recensies van andere vooraanstaande platforms te zien. Zelfs Facebook.

Probeer het maar eens: zoek op Google op je bedrijfsnaam. Wat krijg je aan de rechterkant te zien? Als er niks staat, dan heb je waarschijnlijk geen (of geen goed ingesteld) Google Business profiel. En als daar wél je bedrijfsgegevens verschijnen, dan is de kans groot dat er ook recencies bij vermeld staan. Zo niet, dan weet je wat je te doen staat!

Google+ Communities

“Google+? Dat is toch een dood platform?”, hoor ik vaak.

Ja en nee.

Als je Google+ ziet als “het Facebook van Google” dan heb je misschien gelijk. Maar als je Google+ ziet als een mogelijkheid om je bedrijf goed op de kaart te zetten (ook letterlijk), dan is Google+ (of noem het Google Business) zeker niet dood.

Google Plus is dood, lang leve Google Plus.

Sterker nog: de communities van Google+ zijn alles behalve dood. Er gebeurt heel veel in. Sommige communities (vooral de Engelstaligen) bestaan soms wel uit 100.000-en leden. Kijk eens op: https://plus.google.com/communities (alleen zichtbaar wanneer je een Google account hebt).

En als je daar als persoon of als bedrijf je bij aansluit (wat heel makkelijk gaat: één druk op de knop) dan is er nog heel wat online aandacht te trekken op Google+!


Meer weten over het zakelijk toepassen van Social Media?
In onze maandelijkse workshop Zakelijk Toepassen van Social Media besteden we aandacht aan de 4 grote Social Media platformen: Google+, Facebook, Twitter en LinkedIn.

Meer weten over SEO en vindbaarheid op internet?
Op aanvraag geven we trainingen in SEO (zoekmachines optimalisatie) en vindbaarheid.


Chris Kleingeld
SEO trainer en SEO specialist

LinkedIn: https://nl.linkedin.com/in/chriskleingeld

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+
Reageer jij als eerste?

Geef een reactie