301 redirect: meest onderschatte kracht van SEO

Wanneer de term 301 redirect valt gaan er vaak wenkbrauwen omhoog. Het is één van die dingen waar niet veel mensen weet van hebben, maar die ondertussen wel één van de belangrijkste (technische) kanten van websites en SEO is. In dit artikel leg ik uit waarom 301 redirects niet genegeerd mogen worden. In dit artikel leg ik echter niet uit hoe het werkt. Daar zijn al genoeg goede artikelen over geschreven (zie de links onderaan het artikel).

301 redirect: waarom zo belangrijk?

Zie een 301 redirect als een verhuisbericht

Een 301 redirect kan je het beste zien als een verhuisbericht. Stel, je hebt een (fysieke) winkel in een drukke winkelstraat. Je weet wel, ouderwets, in een winkelpand. En om de één-of-andere reden moet je winkel verhuizen. Wat doe je?

Zodra je winkel op de oorspronkelijke locatie weg is, plak je (zolang dat nog kan) een bericht in de etalage met daarop een bericht dat je bent verhuist. En op dat bericht natuurlijk ook waar mensen de nieuwe winkel kunnen vinden.

Met pagina’s op het web (of soms zelfs hele websites) is dat precies zo de bedoeling. En dat is ook mogelijk. Verander je de locatie (URL) van een webpagina – ookal is het op hetzelfde domein – dan stellen zowel bezoekers als zoekmachines het zeer op prijs wanneer je ze “vertelt” waar de nieuwe pagina te vinden is.

Sterker nog: doe je dat niet, dan moet je alle opgebouwde “SEO waarde” voor de nieuwe pagina opnieuw opbouwen. Ook in die zin gaat de vergelijking met de verhuizing van een winkel op. Op de oude locatie heb je bekendheid opgebouwd. Mensen weten waar de winkel is, waarom ze er heen zouden moeten en verwijzen wellicht mensen door naar de (oude) winkellocatie.

Denk nog even goed na over die laatste zin in de vorige paragraaf. Lees hem nog eens en lees dan door…

Backlinks

Voor een webpagina geldt dat ook. Er zijn waarschijnlijk plekken op het internet die nog steeds verwijzen (linken) naar de pagina die je gaat verwijderen of verhuizen. En als je die links niet redirect (lees: doorverwijst), dan raken mensen de weg kwijt. Dan krijg je de beruchte en gevreesde 404 Page Not Found error. Niet heel erg gebruiksvriendelijk.

Maar zoals je wellicht weet is gebruiksvriendelijkheid niet het belangrijkste onderdeel van SEO. Het gaat voor SEO vooral om de zoekmachines die “de weg kwijt raken”. Dat wil je graag voorkomen en de zoekmachines te vriend houden.

In veel gevallen weten we niet of er links naar een bepaalde pagina bestaan. Als je zelf je blogartikelen op Facebook verspreidt, dan weet je het zeker. Maar er kunnen ook mensen zijn die je artikel hebben gelezen en er naar linken vanaf hun eigen website of blog. Zo link ik in dit artikel bijvoorbeeld naar een artikel over 301 redirects op interpedia.nl. Besluit die website om dat artikel te hernoemen of te verwijderen, dan doen ze er wijs aan om een redirect op te zetten.

Tijdens mijn zoektocht naar goede artikelen over hoe je een 301 redirect maakt, kwam ik dit artikel tegen: https://www.interpedia.nl/seo/technologie/301-verwijzing-redirect. De volgende quote uit dat artikel zegt denk ik veel over hoe belangrijk 301 redirects zijn:

Een goed CMS biedt een redacteur de mogelijkheid om zonder technische kennis heel eenvoudig een 301 verwijzing te maken. Sommige systemen maken zelfs automatisch een 301 redirect aan als iemand een URL verandert. Accepteer geen CMS zonder die mogelijkheid.

Maak er een gewoonte van!

Ik hoop dat bovenstaande je motivatie geeft om 301 redirects in te gaan zetten. Vraag er in elk geval naar bij je webbouwer. Webbouwers weten vaak wel wat het is en hoe ze aan te maken, maar ze worden maar zelden uit eigen beweging aangemaakt. “Niemand” die namelijk het verschil merkt als het niet gebeurt. Niet dus. Jij (als eigenaar van je website of bedrijf) loopt er misschien niet tegenaan, maar bezoekers en de zoekmachines wel.

Sterker: of je nou precies begrijpt waar het om gaat of niet, maak er een gewoonte van om altijd na te denken of er een 301 redirect aangemaakt moet worden. Wanneer je een pagina hernoemt, verhuist of verwijderd is het antwoord in de meeste gevallen “ja”. Wees er niet lui mee. En zet door totdat je zeker weet dat de 301 redirect werkt. Of schakel hulp in. Het zal je SEO en vindbaarheid absoluut ten goede komen!

Trouwens, in vergelijking met het verhuisbericht voor een winkel hierboven, kan je een “digitaal verhuisbericht voor zoekmachines” (301 redirect) voor de eeuwigheid laten bestaan. En de redirect zorgt ook nog eens voor automatische doorschakeling. Je bezoekers hoeven er geen stap extra voor te zetten!

Hoe 301 redirects aanmaken?

Zoals in het begin van dit artikel gezegd: ik ga hier geen uitleg geven over hoe je 301 redirects aanmaakt. Daar zijn al genoeg goede artikelen over geschreven. Hier onder staan er een paar. Met bovenstaande artikel hoop ik vooral duidelijk te maken hoe belangrijk het aanmaken en in stand houden van 301 redirect is.

SEO trainingen

301 redirects zijn een belangrijk onderdeel van goede SEO. Maar er is wellicht meer waar je (nog) geen kaas van gegeten hebt. In onze SEO praktische trainingen leggen we je alles uit en proberen we vooral je de ogen te openen. Kijk voor meer informatie op:

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+
Reageer jij als eerste?

Geef een reactie