5 creatieve storytelling technieken voor je Instagram Feed

4,1 miljoen Nederlanders hebben een Instagram-account en 2,1 miljoen mensen gebruiken de app dagelijks. Dagelijks. En dit aantal stijgt. Het zijn zeker niet alleen jongeren.

In deze blog 5 creatieve manieren om content te maken voor je Instagram-feed. De feed van je Instagram-account is je visitekaartje, samen met je bio & profielfoto, deze feed moet er verzorgd uit zien en in één oogopslag duidelijk maken waar jij & jouw bedrijf voor staat. Dit in tegenstelling tot de stories, die een stuk rommeliger en volgens sommige mensen “echter” zijn.

Instagram begon ooit als een app om vierkante foto’s te delen met je vrienden. Inmiddels kunnen in de feed ook andere formaten foto’s gedeeld worden. Ook kun je een compilatie van foto’s plaatsen, of een fotoalbum waar je doorheen kunt swipen. Daarnaast kun je video’s tot een lengte van 1 minuut plaatsen.

Vijf tips voor Instagram

Mijn 5 tips voor creatieve content voor je Instagram-feed zijn:

  1. Plaats een Boomerang-video
  2. Plaats een Hyperlapse-video
  3. Gebruik Layout
  4. Plaats een fotoalbum
  5. Plaats een Insta-story door op je Instagram-feed

Boomerang – Hyperlapse – Layout

Tip 1, 2 en 3 maken gebruiken van de zuster-apps van Instagram, namelijk de Boomerang-app, de Hyperlapse-app en de Layout app. De app Boomerang maakt een GIF-je voor je, een korte video die heen en weer gaat. Perfecte situaties om een Boomerang te maken zijn: Het inschenken van een drankje, iemand die in de lucht springt, of iemand die een vrolijk gebaar maakt.

Hyperlapse is een app die een video stabiliseert en (als je wilt) versnelt. Deze app is er alleen voor iPhone, niet voor Android helaas. Let op, een video moet je draaien/filmen in de app, het is dus niet een app die je naderhand gebruikt om een video te versnellen. Voorbeelden van een mooie hyperlapse zijn: Een opbouw van een stand/beurs, een zonsopkomst/zonsondergang. Ook kan de app nagenoeg de stabiliteit van een Gimbal benaderen. Een Gimbal is een duur apparaat, waar je je telefoon inhangt zodat alle trillingen tijdens het lopen eruit worden gehaald. Hyperlapse doet dit gratis, maar dan met een app.

Layout maakt een mooie compilatie van verschillende foto’s. Niets meer en niets minder.

Fotoalbum Instagram

De optie om een fotoalbum te maken in Instagram wordt niet veel gebruikt, en vaak ook op de verkeerde manier. Mensen plaatsen bijvoorbeeld 10 willekeurige foto’s van een event, erg saai! Vooral als het vrij gemiddelde foto’s zijn. Het beste werkt een fotoalbum als er een sterk verhaal verteld wordt. Bijvoorbeeld een ruimte voor en na de verbouwing, een voor-en na-foto van gewichtsverlies of andere lichamelijke transformatie, of laat zien wat jouw product daadwerkelijk doet. De eerste foto van een album moet zeer sterk zijn, om de kijkers de verleiden door te swipen. Het is ook belangrijk om erbij te zetten dat je kijkers naar een fotoalbum kijken, en dus moeten “swipen”.

Insta-story

Tot slot is het mogelijk om een aantal foto en/of video’s uit je Stories te delen in je feed. Gebruik deze optie spaarzaam, want meestal zijn je Stories niet geschikt voor je feed. Toch kan het een keer voorkomen dat je Story “eeuwigheidswaarde” heeft en perfect past in je feed, en dat je deze wilt delen. Het kan makkelijk door de optie “delen als bericht” te gebruiken. Of, als het gaat om meerdere foto’s/video’s, door het verhaal eerst op te slaan, en daarna te delen.

Hou deze nieuwsbrief in de gaten want in een volgende editie blog ik over 5 creatieve storytelling technieken voor Instastories.

Meer leren over zakelijke storytelling via Instagram? Geef je op voor de training op 20 maart of 15 mei.

 Door Geertje Algera

 

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+

, , , ,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie