5 creatieve storytelling technieken voor Instastories

De Instagram Stories zijn booming! In dit artikel 5 tips om creatief aan de slag te gaan met Instastories. Ik ben zelf behoorlijk gecharmeerd van de stories. (Mijn account is @geertjealgeramedia). Ik besteed ook veel meer tijd aan mijn eigen stories en stories kijken dan aan de Instagram-feed.

Waarom Instastories?

Wat maakt de stories favoriet? Dat is vooral de echtheid ervan. Niks gelikte foto’s of perfecte video’s, nee gewoon het echte leven. De stories blijven 24 uur zichtbaar, maar stories die je wilt bewaren kun je opslaan in “Hoogtepunten”. Deze hoogtepunten staan bovenaan je profiel (zelfs boven de feed, dus springen behoorlijk in het oog).

Als je een bedrijf hebt, zijn de stories een manier om te tonen wat er achter de schermen gebeurt. Het is een vorm van storytelling, je kunt klanten laten zien wat het verhaal achter je product of dienst is.

5 Storytelling technieken voor Instastories

Mijn 5 creatieve storytelling technieken voor Instastories:

  1. Doe eens gek en film jezelf of laat jezelf filmen (en ondertitel)
  2. Gebruik een GIF bij je verhaal
  3. Maak een terugspoelvideo
  4. Gebruik Superzoom
  5. Toon een screenshot van je feed

1: Instagram Stories is de manier om snel te vloggen. Film jezelf of geef je telefoon aan iemand anders en vertel wat je gaat doen. Neem de kijker mee, stel vragen en ga het contact aan. Het is dus niet alleen maar zenden, het gaat om de dialoog met de kijker. Belangrijk is om wat je zegt samen te vatten in een tekstje, veel mensen kijken de stories zonder hun geluid aan te zetten. De kijkers hebben dus ondertiteling nodig. Voeg vooral een locatie-tag toe. Instagram herkent dat er een gezicht in beeld is (raar maar waar) en zal je story (als je een locatie toegevoegd hebt) ook laten zien aan mensen die je nog niet volgen.

2: Deze week schakelde Instagram de GIF-jes uit, vanwege een racistische GIF. Waarschijnlijk duurt het even, maar de GIF’s zullen terugkeren. Mijn tip is: Ga voor GIF. Een GIF (bewegend plaatje) maakt je foto zoveel leuker en creatiever, je kunt echt iets toevoegen. Heb je een foto of video gemaakt, klik op het gezichtje rechtsboven, en daarna op GIF. Nu moet je creatief zoeken in het Engels. Je wordt hier handiger in als je het vaker doet.

3: Een terugspeelvideo is superopvallend in je feed. Wat erg leuk is, is iemand die in het zwembad spring. Hij/zij komt met een terugspeelvideo uit het water tevoorschijn. Alle situaties waarin mensen, dieren, dingen bewegen, lenen zich voor een terugspeelvideo. De terugspeelvideo is onderin je story-scherm te vinden.

4: Een andere favoriet van mij, de superzoom, staat ook onderin het story-scherm. De superzoom voegt drama toe aan je verhaal. Zie je iets opvallends, of wil je de nadruk leggen of iets wat je ziet, druk op superzoom en deze functie voegt een zoom en een muziek-effect aan je verhaal toe. Klik op het muzieknootje voor de 4 verschillende superzooms en probeer ze allemaal even uit.

5: Als laatste is het mogelijk om een foto van jouw feed, of de feed van iemand anders, te publiceren in je stories. Klik op het “vliegtuigje” onderaan de foto die je wilt delen. Een kans op een recente of meer gedateerde foto uit je feed onder de aandacht te brengen. Of om een andere Instagrammer te laten shinen in jouw stories.

Voor inspiratie, bekijk mijn “Hoogtepunten” van de stories in mijn Instagram-profiel (@geertjealgeramedia). Dit zijn de ronde bolletjes die onderaan mijn bio staan.

Lees ook mijn vorige artikel: 5 creatieve storytelling technieken voor je Instagram Feed (https://www.desocialmediatraining.nl/5-creatieve-storytelling-technieken-instagram-feed/)

Meer leren over zakelijke storytelling via Instagram? Geef je op voor de training op 20 maart of 15 mei 2018.

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+

, , , ,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie