5 tips om je Social Media Strategie in 2019 te versterken

2018 is voorbij. Ben jij al klaar voor een nieuw social media jaar? Ik geef je hier vijf tips om je social mediastrategie te versterken. Het is belangrijk je strategie te updaten en af te stemmen op de nieuwe trends.

1. Kijk opnieuw naar je huidige social media gebruik

Neem wat afstand en kijk eens opnieuw naar je social media gebruik vanuit het gezichtspunt van een buitenstaander. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Welke social mediakanalen gebruik je op dit moment?
  • Zijn ze nog steeds relevant voor jouw merk?
  • Welke social mediakanalen hebben het meest relevante verkeer voor je?
  • Welke social mediakanalen kosten je te veel tijd?

Concentreer je op de kanalen die voor jou werken. Dat betekent soms dat het verstandiger is om een kanaal te verlaten. Je kunt hierachter komen door het volgende te doen:

  • Vraag je publiek op welke kanalen ze jou willen volgen
  • Kijk op welke kanalen jouw concurrent zit
  • Geef aandacht aan de kanalen die het beste resultaat opleveren

Een ander aspect van het herzien van je social mediakanalen is het bepalen wat je moet wijzigen of uitproberen. Of dit nu het re-branden van je accounts is,  een nieuw thema geven of het uitproberen van nieuwe vormen van visuele content, er zijn altijd mogelijkheden als het om je online aanwezigheid gaat.

2. Verbeter je social media kanalen

Het tweede waar je naar moet kijken is een simpele: verbeter je profielen en maak een goede social media bio.
Zorg dat je profiel en profielfoto duidelijk en up to date zijn, vul keywords in en check alle linkjes in jouw bio. Kloppen ze nog?

3. Bepaal jouw toekomstdoelstellingen

Nadat je gecheckt hebt wat de huidige staat is van je social mediakanalen en je besloten hebt welke kanalen je behoudt, is het tijd om je doelstellingen helder te krijgen.

Kijk goed naar je statistieken. Daar kun je zien waar je nu bent en bepaal dan wat realistisch is om als doel voor het eind van het jaar te stellen. Doelstellingen hoeven niet super ingewikkeld te zijn. Het zou kunnen dat je bijvoorbeeld van drie keer posten naar vier keer per week gaat. Zorg dat je realistische doelen stelt op basis van je huidige situatie, maar probeer ook jezelf uit te dagen om meer te bereiken.

4. Maak een content kalender

Een content kalender helpt je je content te organiseren. Het zorgt ervoor dat je niet met je handen in het haar zit om content te bedenken. Maak dus in het begin van het jaar een nieuwe content kalender.

5. Vergeet video content niet

Tot slot de tip voor 2019: maak video’s! Vooral op Instagram. Instagram Stories zijn ideaal om video content te laten zien. Ze zijn kort en staan bovenaan de homepage en zijn makkelijk door te bladeren.

Heb een succesvol social mediajaar!

Jeroen ’s-Gravendijk
The New Media Factory

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

, , , , ,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie