7 schrijftips voor je website

Als je website “praat” zoals jij praat, dan heb je sneller een klik met de bezoeker, en dat leidt weer sneller tot een echte conversatie (via mail of telefoon). Toch staan veel websites onnodig vol met formele, afstandelijke of technische teksten.

Een paar tips voor de teksten op je website:

  1. Schrijf in spreektaal. Bezoekers letten dan beter op omdat dit een persoonlijk gesprek het dichtst benadert door de directe aanspreekvorm (“je” en “u”). Een bezoeker gaat in gedachten als het ware meepraten en dit houdt de aandacht beter vast dan formele teksten in de afstandelijke derde persoon (“De Social Media Training specialiseert zich in praktische workshop op het gebied van…”).
  2. Vermijd vaktermen, formele woorden en abstracte woorden;
  3. Wees vriendelijk;
  4. Pas op dat je niet gaat “schreeuwen”. Dus zuinig zijn met uitroeptekens en zinnen in hoofdletters.
  5. Lees je tekst hardop voor. Als het niet lekker loopt, pas dan de tekst aan zodat het prettig en natuurlijk overkomt;
  6. Vermijd lange tekstblokken. Gebruik regelmatig een witregel (“enter”), gebruik tussenkopjes en wissel af met lijstjes. Lijstjes met opsommingen zijn aandachtstrekkers en zijn snel te lezen. Maak ze niet langer dan zeven punten;
  7. Webpagina’s hoeven niet per se kort te zijn. Hoe complexer, unieker of duurder je product of dienst is, hoe meer informatie een bezoeker nodig heeft om overtuigd te raken. Je houdt langere pagina’s leesbaar met tip 6.

Is het tijd voor een nieuwe website?

Heb je plannen om zelf je website (opnieuw) te gaan maken? En gehoord dat WordPress daar de ideale oplossing voor is, maar geen zin in installatieperikelen en geen tijd om uit te zoeken waar je de juiste templates, plugins, blokken en knoppen vindt? Dan is de 1-daagse cursus WordPress een slimme volgende stap.

Bekijk de cursus WordPress »
Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Reageer jij als eerste?

Geef een reactie