Adverteren op Twitter: de resultaten!

Adverteren op Twitter wordt steeds meer gebruikt om commerciële boodschappen onder de aandacht te brengen. We geven hier een update over de mogelijkheden die Twitter op dit moment aanbiedt en de resultaten van een uitgelichte tweetcampagne.

Sinds het laatste kwartaal 2014 kan iedereen in Nederland in het bezit van een creditcard adverteren op Twitter. Je kunt al met bedragen vanaf een paar tientjes je eerste twittercampagne realiseren. Hiervoor gebruik je de link: ads.twitter.com.

#tip: Als je een keer ingelogd bent geweest via ads.twitter.com dan kan je ook je twitter analytics zien van je Twitteraccount. Hiermee kun je zien hoeveel keer jouw tweets op de timeline van anderen gezien zijn.

Een twittercampagne aanmaken

  1. Wat wordt jouw doelstelling?

Om een campagne op te starten, vraagt twitter als eerste wat jouw doelstelling is met je campagne. Is jouw doelstelling om volgers te creëren, websiteclicks en –conversies, tweetinteracties, App installaties of leads te creëren?

Als je daar een keuze in gemaakt hebt dan ga je een twittercampagne opzetten.

    2. Twitterpixel

Tegenwoordig is het handig om een Twitterpixel op je website te zetten ook wel bekend als je een Facebookcampagne doet of gebruik maakt van google analytics. Deze zogenaamde Twitterpixel houdt bij wie er op jouw website is geweest.

  1. Het gebruik van een Twittercard

Nieuw bij een Twittercampagne is, is dat je commerciële tweets kunt optimaliseren door er een “twittercard” aan toe te voegen.

Met een Twittercard breng je je boodschap nog meer onder de aandacht en kan er doorgeklikt worden naar de landingspagina door een zgn. call-to-action. Je hebt hierin een keuze uit: Lees meer, Koop nu, Bekijk nu, Bezoek nu, Boek nu, Meer informatie, Speel nu, Wed nu, Doneer, Meld je hier aan, Citeer hier, Bestel nu, Boek tickets.

  1. Timeline

Nieuw is ook dat uitgelichte tweets niet meer achter elkaar op je timeline verschijnen, maar dat deze automatisch gedoseerd aangeboden worden.

  1. Targetten

Je kunt nu op de diverse mogelijkheden targetten, bijv. land: Nederland, maar ook op provincie of postcode…

Je kan een geslacht selecteren maar ook de leeftijd (Dit is voor veel Twitteraccounts nog in Demo status).

  1. Apparaten en platforms selecteren

Daarnaast kan je er nog voor kiezen of je de twitter advertentiecampagne alleen op desktopapparaten wil laten zien of op mobiel devices. Deze mobiel devices kunnen zelfs ook al geselecteerd worden op verschillenden IOS of Android machines, zelf op merk + type toestel. Voorbeeld: Je hebt een nieuwe app die alleen geschikt is voor de iphone 5 en 6 en de ipad 2. Dan kan je deze alleen types alleen selecteren om je Twittercampagne daar op los te laten.

En als dat nog niet genoeg is kan je ook nog je de mobiele providers selecteren. En ik heb voor je gekeken… ze staan er allemaal in van!

  1.  Aanvullende targeting criteria

Nu is het belangrijk om specifieke targets van jouw potentiele Twittervolgers te selecteren. Denk aan interesses, keywords of Twitteraccounts. De volgende selectiecriteria kunnen worden toegepast:

  • Trefwoorden / keywords die een twitteraar gebruikt in zijn tweet
  • Twitteraccounts toevoegen waarvan jij denkt dat ze interessant zijn
  • Interesses toevoegen zoals geïnteresseerd in auto’s, politiek, gezondheid, games, literatuur enz.
  • Tv-programma’s toevoegen die interessant zijn voor jouw doelgroep.
  • Aangepaste doelgroepen uitsluiten
  1. Budget

Bij het budget moet je nog drie handelingen verrichten:

  1. Stel een maximaal budget op per dag.
  2. Je kan handmatig een bedrag (kan vanaf 0,01 cent) per interactie bepalen
  3. Stel je maximum budget in.

#Tip Let op de bedragen als je die invoert. Twitter heeft moeite met de ,(komma) en . (punt)

Tot slot: de resultaten

Als je aan de slag bent met een campgne, dan houdt Twitter een mooi overzicht voor je bij. In bovenstaande Twitter promoted tweet campagne wilde de opdrachtgever clicks naar een landingspagina waar men op kon inschrijven voor een product.

De (12) verschillende promoted tweets zijn 484.000 keer in iemands timeline geweest. 4730 keer hebben ze wat met die tweet gedaan (aangeklikt, profiel bekeken, enz.) en er is 4326 keer op de link geklikt en zijn ze op de landingspagina gekomen en dit heeft
€ 856,00 gekost.

De CTR resultaten zijn:

Van de 4326 mensen die op de landingspagina zijn gekomen hebben 487 mensen hun e-mailadres achtergelaten. ROI = 11,26%. Van deze 487 mensen hebben 162 zich vooringeschreven in het project van de opdrachtgever. Een voorinschrijven gaat tussen de 200 en 500 euro opleveren.

Een kleine rekensom:

Eén inschrijver kost € 5,28 die minimaal € 200,00 gaat opleveren. Dat is dus 2,64% van je marketingbudget exclusief bureaukosten .

Dus:

Gebruik je Google Adwords al om je product of dienstverlening onder de aandacht te brengen, dan is het zeker interessant om je marketingbudget te ook eens te gebruiken voor het opzetten van een Twittercampagne.

Jeroen ’s-Gravendijk
Eigenaar (TNMF) The New Media Factory
Invaller bij desocialmediatraining.nl voor Twitter en Facebook

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+

, , ,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie