Het algoritme van Instagram verslaan, hoe dan?

Het algoritme van Instagram, misschien heb je er wel eens van gehoord. Het algoritme zorgt ervoor dat foto’s en video’s van accounts die veel likes en interactie hebben (reacties, deel-acties), beter zichtbaar zijn op Instagram. De foto’s en video’s in de feed komen hoger in de tijdlijn. Eenzelfde principe speelt bij Facebook en LinkedIn.

Vijf tips

Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw account het goed doet op Instagram? Een deel van de oplossing zit in het begrijpen en bespelen van het algoritme. In deze blog 5 tips zodat jij het algoritme van Instagram kunt verslaan.

1: Betere foto’s. Ik zie nog teveel accounts met matige foto’s. Mooie foto’s zullen meer likes genereren, dus besteed hier voldoende aandacht aan. Leer beter fotograferen of huur af en toe een fotograaf in voor 10 mooie kiekjes van jou of jouw bedrijf.

2: Betere teksten. Soms staan er alleen maar hashtags bij een foto of video. Of een tekstje wat je op de foto ziet. Dat is niet de bedoeling van Instagram. Vertel het verhaal achter de foto, prikkel je lezers, en ga de dialoog aan.

3: Zet stories in. Goede stories zorgen voor privé-reacties en dus veel interactie. De stories (de bolletjes bovenaan in Instagram) zijn een combinatie van verticale foto’s en korte video’s, die maar 24 uur zichtbaar blijven voor je volgers. De foto’s en video’s zijn makkelijk te bewerken met filters, emoji’s en tekst. Je kunt het verhaal achter je bedrijf of merk laten zien.

4: Maak korte video’s voor je feed, bijvoorbeeld een mooie Hyperlapse (versnelling) of een korte video-montage die je in een app maakt. Dit kan zowel op een iPhone als op een Android telefoon.

5: Gebruik de hashtags die relevant zijn voor jouw publiek. Verplaats je in je volgers, in eventuele nieuwe volgers. Waar zoeken zij op? Het is aan te raden om een combinatie van wat grotere hashtags te gebruiken, samen met wat meer “niche” hashtags zoals bijvoorbeeld je woonplaats (als dat relevant is) en enkele tags die alleen in jouw branche worden gebruikt.

Kennis vergroten?

Meer leren over Instagram? Geef je dan op voor Zakelijk Vloggen via Instagram.

Onze volgende training is op dinsdag 14 mei van 9.30 – 12.30 uur.

Deelnemers aan het woord

Reacties op de vorige trainingen:

  • Hele nuttige training: Ik weet nu hoe mijn Instagram eruit moet zien en wat ik kan posten;
  • Ik weet nu hoe we Instagram succesvol zakelijk in kunnen zetten;
  • Ik heb geleerd hoe belangrijk het is om het verhaal achter de schermen te brengen.

Door Geertje Algera, smartphone video expert

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

, , , , , ,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie