Bestaat het ultieme e-mailnieuwsbrief template?

Misschien vraag je je af hoe je je nieuwsbrief het beste kunt indelen. MailChimp publiceerde hier recent een leuk artikel over. Ze hebben de beschikking over ongelooflijk veel data als het gaat om de prestaties van nieuwsbrieven en zijn daardoor een van de beste bronnen om je op te baseren.

Ze onderzochten 2 dingen:

  • Welk template is het meest succesvol?
  • Welke mix van afbeeldingen en tekst is het meest succesvol?

In dit artikel een praktische samenvatting van hun bevindingen.

1. Gebruik een eenvoudige layout

MailChimp heeft 24 verschillende basis layouts waar je uit kunt kiezen. Het blijkt dat de meest eenvoudige (1 column) het meest gebruikt wordt: 48% van de mailings is hiermee gemaakt. Ver daar achter op de tweede plaats met 5% volgt de 2-koloms (1:2 column) layout.

Beste MailChimp nieuwsbrief template

Een sluitende verklaring voor deze duidelijke uitslag konden ze niet vinden. Aangenomen wordt dat een eenvoudige layout makkelijker te begrijpen is door de ontvanger; de essentie van de boodschap is sneller duidelijk. En het internet is al zo druk en vol waardoor het logisch lijkt dat mensen behoefte hebben aan rust en helderheid. Een eenvoudige layout helpt daarbij.

2. Beknopte nieuwsbrief = meer kliks (naar de website)

De hoeveelheid tekst en afbeeldingen hebben ze ook bekeken. Wat maakt een nieuwsbrief op dat gebied succesvol? En met succesvol bedoelen ze in dit geval het aantal keer dat mensen in de nieuwsbrief klikken op een link of knop (‘call to action’) die leidt naar meer informatie op de website van de verzender.

De onderlinge verhouding tussen tekst en afbeeldingen leverde een interessante bevinding op:

  • 95% van de beste mailings bevatte 200 woorden of minder per afbeelding.
  • Voor mailings met daarin producten en ‘calls to action’ richting een webshop blijkt 80 woorden (product-)afbeelding een succesvolle hoeveelheid.

Mag een nieuwsbrief dan niet meer tekst bevatten? Zeker wel! Het onderzoek gaf bij grotere hoeveelheden tekst uiteenlopende resultaten, waaronder ook hele succesvolle. Dus experimenteer vooral met de hoeveelheid tekst en afbeeldingen en kijk in de statistieken (‘reports’) van je MailChimp account wat jouw doelgroep het vaakst aanzet tot het klikken op een knop of link naar je website of webshop.

Nieuwsbrieven maken met MailChimp is eenvoudig, maar…

Vergeet de belangrijke ‘verstopte’ instellingen niet!

Alhoewel MailChimp zeer gebruiksvriendelijk is, vindt niet iedereen direct de rode draad door de Engelstalige software. Daar hebben wij natuurlijk een oplossing voor: de MailChimp cursus. Stap voor stap word je in de juiste volgorde door MailChimp geleidt. Je mist de belangrijke en soms ‘verstopte’ instellingen niet en je bespaart een hoop tijd.

Meer weten? Klik dan op de onderstaande knop en lees wat je leert en bereikt met de cursus MailChimp:

Info en data cursus MailChimp »

Bron: https://blog.mailchimp.com/does-the-perfect-email-template-exist-we-used-data-to-find-out/

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+
Reageer jij als eerste?

Geef een reactie