Bloggen: 3 dingen die je nóóit moet doen!

Tijdens de trainingen en workshops besteed ik veel aandacht aan alles waar je aan moet en kan denken als je een blog wil schrijven. Zoals je het als trainer hebt geleerd, formuleer ik alles positief. Dus vertel ik vooral wat je allemaal wel moet doen. Toch is er ook een paar dingen die je niet moet doen. Nooit! Ik zet ze graag voor je op een rijtje.

1: Verkopen

Als er iets is wat je nooit in een blog mag doen, is het verkopen van je dienst of product. Tenzij je graag je zorgvuldig opgebouwde schare lezers en fans met één blog wilt wegjagen. In een blog deel je. Je deelt kennis, ervaring, een visie of een mening met als doel om interactie te krijgen met je doelgroep. Nu zullen mensen zeggen dat dat ook een vorm van verkopen is. Tja, daar kan je over twisten. Wat ik hier met verkopen bedoel is het onverbloemd aan de man brengen van een product of dienst. Dat is, in mooi Engels gezegd, not done.

2: Content ‘lenen’

Ik begrijp best dat het af en toe niet meevalt om weer eens iets origineels te verzinnen voor je blog. Maar trap niet in de verleidelijke valkuil door teksten te kopiëren van anderen. Een blog is altijd persoonlijk. Je kan dus best de content van iemand anders gebruiken als uitgangspunt voor je eigen blog, maar daar moet je zelf het nodige aan toevoegen. Het gaat erom dat je unieke content creëert. Dat is waar je lezers op zitten te wachten en ook Google houdt niet van gekopieerde teksten. Er zijn overigens tal van manieren om geïnspireerd te blijven. Een aantal ervan kan je lezen in dit blog.

3: Je doelgroep uit het oog verliezen

Een van de eerste vragen die ik aan mensen stel die willen gaan bloggen luidt: ‘wie is je doelgroep?’ Voor velen is dat een moeilijke vraag. Want door te kiezen voor wie je gaat schrijven, kies je tegelijkertijd ook voor wie je niet schrijft. Toch is het essentieel om je doelgroep haarscherp voor ogen te hebben. Waar woont en werkt je doelgroep, hoe oud zijn ze, wat doen ze in hun vrije tijd, wat kijken en lezen ze, waar zitten ze op de sociale media? Zodra je antwoord hebt op dit soort vragen, weet je op welke wijze je over welke thema’s en onderwerpen kunt schrijven. En anders is je blog als een brief in een fles…

Veel succes! Heb jij zelf ook ervaren wat je wel en niet moet doen bij het bloggen? Ik ben heel benieuwd! Je kan ze hieronder delen.

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+

, , ,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie