Bloggen over wat je doelgroep bezighoudt

Wat zorgt ervoor dat je een blog gaat lezen? Natuurlijk moet de titel je aanspreken en is je blik wellicht blijven hangen op de bijbehorende afbeelding. Maar daarna? Dan moet de inhoud je aanspreken en dat gebeurt alleen als het beantwoordt aan jouw verwachtingspatroon en interessegebied. De tekst moet jou toegevoegde waarde bieden, anders verlies je al snel de aandacht en is het zonde van je tijd. Teveel en te vaak zie ik blogs voorbijkomen waar de auteur vooral bezig is geweest om het eigen interessegebied op papier te zetten. Of schrijft het blog zich rechtstreeks naar de verkoop van een product of dienst.

Een praktijkvoorbeeld

Een tijdje terug mocht ik een in-company training geven bij een makelaarskantoor in het midden van Nederland. Ze wilden graag meer bezoekers op hun website en hadden dringend behoefte aan content voor sociale media. We zijn de sessie begonnen met doelgroepprofielen. Welke mensen kopen of verkopen de woningen in hun bestand? Daar kun je een complete vragenlijst op los laten, met vragen over leeftijd, opleiding en inkomen, samenstelling van het huishouden, interesses, werk en vrijetijd en ga zo maar door. Door dit klantenbestand grondig door te akkeren, krijg je een goed beeld voor wie je werkt en dus ook voor wie je niet werkt. En de vraag is vervolgens hoe dat komt en of je dat kan en wil veranderen.

Thema’s en onderwerpen

Zodra je de drie tot vijf doelgroepenprofielen klaar hebt, kan je gaan brainstormen over thema’s en onderwerpen die de doelgroep bezighoudt en die een raakvlak hebben met jouw core business. Een mooie eyeopener voor de makelaar was dat wonen veel meer betekent dan een woning. Mensen kiezen voor een woning omwille van verschillende redenen. Voor de een is de nabijheid van natuur en recreatie heel belangrijk, de ander vindt het fijn om een tennisbaan in de buurt te hebben en in een veilige omgeving te kunnen worden. Een jong gezin wil het liefst een veilige straat met speelplaatsen en scholen in de buurt. Maar ook eenvoudig toegang tot infrastructuur om op het werk te komen. Oudere mensen willen graag voorzieningen op loopafstand, zoals een huisartsenpost, een bushalte en een supermarkt.

De voorraadkast

Zodra je alle thema’s (veiligheid, vervoer, onderwijs, werk, recreatie, …) met de bijbehorende onderwerpen per doelgroep hebt uitgewerkt, is het nog een eenvoudige stap om daar teksten voor te schrijven en bijpassend beeldmateriaal te regelen. Je hebt dan minimaal 20 complete pakketjes, die je in de voorraadkast kan leggen. Hiermee kan je een flinke tijd vooruit op je website en sociale media. Natuurlijk kan je dit materiaal aanvullen met actuele onderwerpen, zoals veranderingen in wet en regelgeving, financieringsmogelijkheden of een nieuwbouwproject.

Plan het in

Wil je zorgeloos en effectief bloggen en met content op sociale media bezig zijn? Bereid het dan voor en plan een dag in om met elkaar aan het werk te gaan. Geloof me, het werkt! Heb je daarbij hulp nodig, dan weet je me vast wel te vinden. Heel veel succes!

 

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+

, ,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie