Bloggen is de basis voor je social media

blog-en-social-media

Steeds meer opdrachtgevers vragen of ik voor ze wil bloggen. Ze zijn er intussen van overtuigd dat bloggen hun helpt bij hun online zichtbaarheid en vindbaarheid. Door regelmatig een blog te plaatsen op je website, met daarin de juiste onderwerpen en zoekwoorden, word je beter vindbaar in Google. Daarnaast kom je op die manier in contact met mensen die in die onderwerpen geïnteresseerd zijn en dat is wat je wilt met je website.

Aandacht voor je blog

Nu zullen niet alle mensen dagelijks op je website kijken of je al een nieuw blog hebt geplaatst. Je zal dus andere kanalen moeten gebruiken om de aandacht te vestigen op je nieuwe blog. Daarin heb je tegenwoordig wel wat te kiezen. Ik neem er kort een aantal met je door.

LinkedIn

Er zijn twee manieren om via LinkedIn de aandacht te vestigen op je blog. Je kan een update plaatsten, met daarin een kort bericht, gevolgd door de url van je blog. Iedereen die jou aan jou is gelinkt, krijgt die update dan te zien. Je kan ook de inhoud van je blog als een artikel plaatsen. Zet dan eerst je profielinstelling op ‘Engels’ en dan verschijnt de button ‘Write an article’. Nadat je je artikel hebt geplaatst, kan je je profiel terugzetten naar het Nederlands.
Let wel op dat je niet dezelfde tekst plaatst als op je website. Google ziet dat als het kopiëren van content en kan dat bestraffen! Kortom, herschrijf de tekst of plaats een intrigerend intro en verwijs voor meer informatie naar je website.

Facebook

Facebook wordt steeds zakelijker. Als je doelgroep op Facebook actief is, doe je er goed aan om een bericht te plaatsen waarin je verwijst naar je nieuwe blog. Zodra je de url erbij plaatst, neemt Facebook, net als LinkedIn, een stukje tekst en de uitgelichte afbeelding over. Het onderstreept het belang om een goede, herkenbare afbeelding te gebruiken bij je blog. Een goede afbeelding trekt immers sneller de aandacht dan een goede tekst.

Instagram, Pinterest en Snapchat

Het belang van een goede, in het oog springende afbeelding, wordt nog belangrijker als je doelgroepen ook gebruik maken van Instagram, Snapchat of Pinterest. Hier draait alles om beeld, in de vorm van afbeeldingen of video. Heb je enig idee hoeveel mensen afbeeldingen verzamelen van tuinen? Als jij hovenier bent en je blogt over tuinieren, plaats er dan een mooie foto bij van een tot de verbeelding sprekende tuin of tuinelement. Grote kans dat de afbeelding wordt gedeeld, met de url van je blog erbij!

Tijdens de training Boeien, Binden en Bloggen leer je in een halve dag alles over bloggen, het delen van je blog en het gebruik van afbeeldingen. Meer weten? Kijk dan hier.

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Reageer jij als eerste?

Geef een reactie