Twee nieuwe functionaliteiten LinkedIn bedrijfspagina

Dit blog is alleen interessant voor beheerders van LinkedIn bedrijfspagina’s en voor bedrijven met personeel die hun medewerkers aanbevelingen geven. Heb je alleen een persoonlijk LinkedIn profiel en beheer je geen bedrijfspagina op LinkedIn dan is dit blog voor jou niet interessant. Helaas!

Onlangs zijn er twee nieuwe functionaliteiten aan de STATISTIEKEN van de LinkedIn bedrijfspagina toegevoegd: CONCURRENTEN STATISTIEKEN en WERKNEMERSAANBEVELINGEN.
 

Concurrenten statistieken

Als je klikt op STATISTIEKEN | CONCURRENTEN (nieuw, zie de blokpijl hierboven) dan krijg je van LinkedIn een lijst te zien met bedrijven waarvan LinkedIn denkt dat het concurrenten van je zijn. Helaas kun je niet zoeken op andere concurrenten. Je zult het moeten doen met de lijst die LinkedIn je voorschotelt en daaruit een keuze moeten maken. Je kunt wel met het prullenbakje concurrenten uitsluiten van de statistieken.

Van de concurrenten die je hebt geselecteerd, laat LinkedIn zien wat het totaal aantal volgers van die bedrijfspagina is gedurende een bepaalde periode (kun je aanpassen, zie blokpijl hieronder) en hoeveel nieuwe volgers er in die periode zijn bijgekomen. Dit wordt afgezet tegen jouw bedrijfspagina. Hieronder zie je een anoniem voorbeeld. Je kunt dus op deze manier zien hoe jouw bedrijfspagina het doet ten opzichte van de geselecteerde concurrenten.

Daaronder zie je organische contentstatistieken. Daar staat het totaal aantal interacties en het totaal aantal bijdragen gedurende de periode die je al had gedefinieerd. Ook deze statistiek maakt de vergelijking met jouw bedrijfspagina. Zo krijg je een indruk hoe jouw bedrijfspagina het doet ten opzichte van die van de concurrent.

 

Werknemersaanbevelingen

Met het nieuwe werknemersaanbevelingen kun je als beheerder van een bedrijfspagina monitoren wat de impact is van de aanbevelingen die jij aan jouw medewerkers geeft. In de eerste regel vind je de het aantal en de percentages van de aanbevelingen, de bijdragen van aanbevelingen, de reacties op bijdragen, de commentaren op bijdragen en de opnieuw gedeelde bijdragen.

Deze functionaliteit is alleen interessant als:

  • je personeel in dienst hebt
  • je op regelmatige basis jouw personeel aanbevelingen geeft
  • jouw personeel actief over die aanbevelingen bijdragen maken
  • collega’s actief interacteren op die bijdragen.

Heb je geen personeel? Dan is deze pagina voor jou niet interessant.

 

Onder de 1e regel vind je per onderdeel een flink aantal specificaties:

Gegevens werknemersaanbevelingen
Er wordt op de volgende onderwerpen gemeten:

  • aanbevelingen
  • bijdragen
  • reacties
  • commentaren
  • opnieuw gedeeld

Medewerkers die bijdrage plaatsen
Op deze onderdelen wordt gemeten:

  • functie
  • senioriteit
  • locatie

Bereikte LinkedIn leden
Hier wordt gemeten op:

  • locatie
  • functie
  • bedrijven
  • senioriteit
  • bedrijfstakken

Interacties naar aanleiding van de aanbevelingen
Hier zie je de volgende onderdelen:

  • titel aanbeveling
  • aanmaakdatum
  • bijdragen
  • weergave
  • reacties
  • commentaren
  • opnieuw gedeeld

Ik weet het, het zijn veel statistieken, maar dat impliceert wel dat je als bedrijf met personeel er beleid op voert dat je medewerkers aanbevelingen via LinkedIn geeft. Dat degene die deze aanbevelingen geeft ook beheerder van de bedrijfspagina is en dat personeel heel goed weet hoe LinkedIn werkt en dat vanuit de werkgever ‘engagement’ van het personeel op het gebied van deze aanbevelingen wordt gestimuleerd.

Ik ben inmiddels heel nieuwsgierig welke organisaties al resultaten van deze statistieken hebben. In mijn LinkedIn trainingen merk ik namelijk al 11 jaar een natuurlijke weerstand tegen aanbevelingen. Het wordt te Amerikaans gevonden en er is ook cynisme omdat het altijd positief is. In sommige branches is het zelfs ‘not done’ om aanbevelingen te geven of te vragen; het zit nu eenmaal niet in de Nederlandse cultuur.

Toch ben ik wel een voorstander van het vragen en geven van aanbevelingen! Het is een waardevolle kwalitatieve toets op je profiel, waardoor iemand die jou niet kent, de mening van anderen (collega’s, klanten) kan lezen. Het helpt om te beoordelen of het interessant is om met jou in contact te komen of niet. En intussen zijn we wel gewend om online over allerlei zaken reviews te geven, zoals in de horeca. Waarom dan niet over mensen met wie we samenwerken?

Meer weten?

Heeft dit blog je nieuwsgierig gemaakt over hoe de LinkedIn bedrijfspagina voor jouw organisatie zou kunnen werken? Neem contact met mij op voor een goed gesprek en een voorstel voor een in-company training of een 1-op-1 training als je zelfstandig ondernemer bent. Wil je liever het aanmaken van een LinkedIn bedrijfspagina uitbesteden, dan hebben wij daar ook een oplossing voor: LinkedIn Companypage Support!

 

Deel dit bericht met je netwerk: