Dit is de reden waarom ze niet klikken op jouw onderwerpregels

Kliks, kliks, kliks… Bij online marketing begint betrokkenheid meestal met een klik:

  1. Klikken op de onderwerpregel van je e-mailnieuwsbrief
  2. Klikken op de titel van je LinkedIn- of Facebook-update
  3. Klikken op de meta-titel (van je webpagina) in de zoekresultaten van Google

Combineer dat met deze online wijsheid:

80% van de mensen leest de titel van je bericht, 20% leest de inhoud

…en je weet hoe belangrijk een goede onderwerpregel is.

Toch besteden de meeste contentmakers heel veel tijd aan de inhoud van hun artikel of nieuwsbrief (want ja, inderdaad content is king) om er tot slot nog even snel een matige titel boven te plakken.

Zo schrijf je betere titels

Vaak onderschat dus die titels en onderwerpregels. Gelukkig is het eenvoudig op te lossen:

  1. Besteed net zoveel tijd aan het schrijven van een onderwerpregel of titel als aan de inhoud van je bericht.
  2. Ga uit van je doelgroep. Niet van wat je buurman zegt, een familielid, een collega ondernemer in een ander werkveld of iemand anders die je doelgroep niet kent.
  3. Zorg dat de titel helder is èn emotie bevat (of anders tenminste duid op iets dat de lezer verder helpt).
  4. Wek de nieuwsgierigheid van de lezer.

Om het praktisch te maken, hieronder flink wat voorbeelden uit een groot onderzoek dat gedaan is door BuzzSumo (op basis van de analyse van 100 miljoen titels).

Succesvolle B2C content titels

In de business-to-consumer markten is dit format de grote winnaar:

  • (Hiervan) word je (emotie, gevoel)

Een paar voorbeelden:

  • Van deze X beautytips word je zelfverzekerder
  • Door deze X foto’s ga je positiever naar de wereld kijken
  • Wat deze winkelier deed voor zijn klanten raakt je in je hart

Nog een paar goed scorende formules:

  • Dit is waarom…
  • De is de reden waarom…
  • X redenen waarom…
  • X dingen die je…
  • De waarheid over…
  • De opkomst van…
  • Wat je moet weten over…
  • Dit is wat…
  • Wat we weten over…

Ook interessant, dit zijn de minst scorende formules:  

  • … onder controle
  • Nieuw in…
  • X eenvoudige tips..

Reden waarom dit type titel slechter scoort, is …

Reden waarom dit type titel slechter scoort, is waarschijnlijk omdat de emotie en de belofte van een “omdat” ontbreekt. Het maak niet nieuwsgierig

Succesvolle B2B content titels

Dit zijn de 2 winnende formules in de business to business markt:

  • Hoe… zich gaat ontwikkelen (de komende maanden/jaren)
  • X manieren om…

Gebruik getallen in je titels

Je kent ze wel, titels als “X manieren om…” Daar zit bij het grote publiek ook een opvallende voorkeur. Niet elk aantal dat je opneemt in je onderwerpregel blijkt even interessant.

De grote winnaar:

  • 10 (manieren om..)

En ook goed presterend:

  • 5
  • 15
  • 7

Dit is de ideale lengte van een titel

Wat is de ideale lengte van een onderwerpregel? Ook dat hebben ze onderzocht:

  • Business to business: 9 woorden
  • Business to consumer: 15 woorden

Geen ijzeren wetten

Er is geen gouden regel voor succesvolle titels die altijd werkt. Wel is er voorspelbaarheid in menselijk (klik-)gedrag. Bepaalde triggers werken vrijwel altijd goed.

Dat is ook het idee achter de tips in dit artikel: denk langer na over je titels en kijk of je er emotie in kunt stoppen of iets anders dat je kunt toevoegen om de aandacht te pakken van de snelle online lezer.

Niet alleen de knoppen, ook de inhoud

In de cursus MailChimp (nieuwsbrieven), de cursus WordPress (website maken) en SEO (meer klanten via Google) krijg je nog veel meer van dit soort tips.

Dus niet alleen de knopjes en de instelingen staan op het programma tijdens deze cursussen, maar ook krijg je veel tips en trucs waarmee je de return on investment van je website en nieuwsbrief verbetert.

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Reageer jij als eerste?

Geef een reactie