Doelen stellen met LinkedIn

Als ik op vakantie ga, gaat er altijd een flinke stapel boeken mee. Ik ben nog ‘Old School’ en lees liever van papier dan van het schermpje van een E-reader. Ook deze zomer had ik weer een mooie verzameling meegenomen. Een paar romans om helemaal in weg te dromen en een paar educatieve boeken. Eén van die boeken was het nieuwe werk van Ben Tichelaar: ‘De Ladder – waarom veranderen zo moeilijk is èn welke 3 stappen wel werken.’ Op zijn eigen website staat als beschrijving: Iedereen met een beetje levenservaring weet dat écht veranderen – op je werk en thuis – niet makkelijk is. Maar aan de hand van een slim en eenvoudig model – De Ladder – beschrijft Ben Tiggelaar hoe je doelen stelt die wél werken, hoe je gedrag kiest dat wél tot succes leidt en welke support wél helpt bij verandering.

Wat wil je bereiken met LinkedIn?

Ik heb het boek meegenomen op vakantie omdat ik in mijn LinkedIn-praktijk merk dat werkzoekenden en ondernemers het lastig vinden om LinkedIn in te passen in hun dagelijks ritme. Ik kan ze natuurlijk leren hoe ze met LinkedIn kunnen werken en ze alle mogelijkheden laten zien die er zijn. Maar waar het om gaat is dat je LinkedIn in gaat zetten voor waar jij behoefte aan hebt.

Tijdens mijn trainingen heb ik het altijd over ‘welk doel wil je bereiken met LinkedIn?’ Wil je een nieuwe baan vinden of wil je je netwerk uitbreiden of je markt vergroten? Je doel kan in de loop van de tijd wijzigen. Voor de een is het nu het zoeken van een baan en nadat die baan is gevonden, gaat LinkedIn op een laag pitje. De ander wil het netwerk uitbouwen via LinkedIn om zodoende bij veel mensen onder de aandacht te komen en zijn kansen vergroten op het vinden van een baan of het verkrijgen van opdrachten.

Veranderen is lastig

Afhankelijk van het doel waarvoor je LinkedIn wilt inzetten, kun je keuzes maken hoe je het gaat gebruiken. Als je doel is om zo snel mogelijk aan een nieuwe baan te komen, zou het handig kunnen zijn om elke dag even naar HOME en Vacatures te kijken en daarnaast te werken aan je zichtbaarheid. In andere blogs heb ik uitgelegd hoe je je zichtbaarheid kunt vergroten op LinkedIn.

Als je dat hebt vastgesteld, kun je hulpmiddelen inzetten om dat doel ook daadwerkelijk te bereiken. Bijvoorbeeld elke dag een uur in je agenda reserveren om actief met LinkedIn bezig te zijn. Veranderingen aanbrengen in je gedrag en gewoontes is niet eenvoudig. Het boek van Ben Tiggelaar kan je helpen om elke verandering concreet handen en voeten te geven. Als facility manager hou ik daar wel van: dingen op praktische en pragmatische wijze aanpakken. Dat merk je ook als je mijn trainingen en workshops volgt; je krijgt tal van handige tips en concrete adviezen waarmee je aan de slag kan.

Wil je meer weten over het boek van Ben Tichelaar, check dan deze website: https://www.tiggelaar.nl/deladder. Als je meer wil weten over mijn LinkedIntrainingen, dan ben je welkom op: http://www.delinkedintraining.nl/

 

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+

, ,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie