Is e-mailmarketing nog relevant in 2018?

We communiceren inmiddels al zo’n 30 jaar via e-mail. In de huidige tijd waarin vrijwel iedereen een smartphone heeft en schijnbaar voornamelijk communiceert via social media en WhatsApp, lijkt e-mail samen met de fax, de buzzer en de postduif in het stoffige rijtje gedateerde communicatiemiddelen te zijn beland. Daarnaast associëren veel mensen commerciele e-nieuwsbrieven met een hinderlijke lawine van irrelevante spammails.

Is e-mailmarketing dan nog wel relevant als marketinginstrument in 2018?

Het antwoord is een volmondig JA!

In dit artikel lichten we nader toe waarom.

1. We checken onze mailbox heel vaak

Een leuk feitje: we checken zo’n 74 keer per dag onze e-mail. Nee, geen tikfout, zo vaak doen we dat. Dus als communicatiemiddel is e-mail nog steeds een van de toppers.

2. Ongekende return on investment

Geen enkele ander medium, zoals SEO, Facebook Advertising en Google Adwords, overtreft de return on investment (ROI) van de digitale nieuwsbrief. In getallen op basis van een Amerikaans onderzoek uit 2016:

  • E-mail: 122% return on investment
  • Social media: 28% return on investment
  • Direct mail: 27% return on investment
  • PPC, zoals Adwords: 25% return on investment

3. Voorkeur van de klant

Nog een opmerkelijke bevinding komt uit een onderzoek dat de softwaremaker Adobe in 2017 deed onder 1000 personen. Daaruit blijkt namelijk dat de e-mailnieuwsbrief voor bedrijven nog steeds het succesvolste medium is om in beeld te komen en blijven bij hun doelgroep.

Maar liefst 61% van de mensen ontvangt commerciële berichten (waarvoor ze vooraf toestemming hebben gegeven) het liefst per e-mail (een stijging van 24% t.o.v. 2016). Direct mail volgt op een grote achterstand en staat met 18% op de tweede plaats.

Wanneer is e-mailmarketing succesvol?

Deze resultaten gelden natuurlijk voor goede nieuwsbrieven en niet voor het irritante broertje dat in de spambox thuishoort.

Deze 3 artikelen helpen je om je nieuwsbrief succesvol te maken:

Ga niet te snel verkopen

De kracht van persoonlijke en gerichte e-mailnieuwsbrieven

E-mailnieuwsbrieven: hoe vaak en wanneer versturen?

Direct beginnen met e-mailmarketing

Plannen om nieuwbrieven te gaan versturen? Dan is de gratis e-mailmarketing software MailChimp een aanrader.

Met MailChimp maak je eenvoudig fraai vormgegeven gepersonaliseerde digitale nieuwsbrieven die ook goed leesbaar zijn op mobiel.

Veel ondernemers zijn enthousiast over deze gratis online software van MailChimp, waarmee het sturen van grote PDF-nieuwsbrieven (die vaak niet aankomen) en problemen met het versturen naar veel e-mailadressen tot het verleden horen.

Alhoewel MailChimp zeer gebruiksvriendelijk is, vindt niet iedereen direct de rode draad door de Engelstalige software. Daar hebben wij natuurlijk een oplossing voor: de MailChimp cursus. Stap voor stap word je in de juiste volgorde door MailChimp geleidt. Je mist de belangrijke en soms ‘verstopte’ instellingen niet en je bespaart een hoop tijd.

Meer weten? Klik dan op de onderstaande knop en lees wat je leert en bereikt met de cursus MailChimp:

Info en data cursus MailChimp »
Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
Reageer jij als eerste?

Geef een reactie