De e-mailnieuwsbrief versus andere media: wat een verschil in populariteit!

Zijn e-mailnieuwsbrieven op hun retour?

Je hoort het best vaak: e-mailnieuwsbrieven zijn op hun retour en consumenten vinden ze irritant.

Maar waar is dat op gebaseerd?

Uit een onderzoek in 2017 van Adobe onder 1000 personen blijkt namelijk dat de e-mainieuwsbrief voor bedrijven nog steeds het succesvolste medium is om in beeld te komen en blijven bij hun doelgroep. Maar liefst 61% van de mensen ontvangt commerciële berichten het liefst per e-mail (een stijging van 24% t.o.v. 2016). Direct mail volgt op een grote achterstand en staat met 18% op de tweede plaats, zoals je ziet in het completer overzicht hieronder:

(Online) promotie: wat wil de consument?

Consumenten ontvangen commerciële informatie het liefst via:

  • E-mailnieuwsbrief: 61%
  • Direct mail: 18%
  • App van het merk: 6%
  • Social media: 5%
  • SMS: 5%
  • Telefoon: 4%
  • Chatbots: 1%

Voorkom irritatie

Consumenten zijn in het onderzoek ook duidelijk wat hun eisen zijn aan e-mailnieuwsbrieven. Dit is bijvoorbeeld de top 10 van grootste ergernissen van consumenten als het gaat om e-mailnieuwsbrieven:

  1. Verschijnt te vaak: 47%
  2. Slecht geschreven: 25%
  3. Onjuiste informatie: 23%
  4. Product of dienst al gekocht: 20%
  5. Slecht vormgegeven: 16%
  6. Te persoonlijk (‘Big Brother is watching you’ gevoel): 16%
  7. Geen afbeeldingen of video: 9%
  8. Onpersoonlijk: 9%
  9. Geen call-to-action (knop of link): 7%
  10. Overig: 4%

Wat verwacht de consument van e-mailnieuwsbrieven?

Uit het onderzoek blijkt dat e-mailnieuwsbrieven worden gewaardeerd door consumenten mits je rekening houdt met hun voorkeuren:

  • Relevante producten en diensten: 34% van de consumenten vindt het frusterend als ze producten voorgesteld krijgen die niet overeenkomen met hun interesse.
  • Informeer meer, promoot minder: 40% van de consumenten gaven in het onderzoek aan dat ze van bedrijven liever informatieve nieuwsbrieven ontvangen dan promotionele.
  • Let op leesbaarheid op mobiel: 21% van de consumenten ervaart het als irritant als nieuwsbrieven niet goed leesbaar zijn op mobiel. Grootste ergernissen: wachten op het verschijnen van afbeeldingen en zijwaarts moeten scrollen en in-/uitzoomen.
  • Verschijn niet te vaak: de helft van de consumenten geeft aan dat ze het ontvangen van teveel mails het meest irritant vinden.

Software voor professionele e-mailnieuwsbrieven

Met MailChimp maak je eenvoudig fraai vormgegeven gepersonaliseerde digitale nieuwsbrieven die ook goed leesbaar zijn op mobiel.

Veel ondernemers zijn enthousiast over deze gratis online software van MailChimp, waarmee het sturen van grote PDF-nieuwsbrieven (die vaak niet aankomen) en problemen met het versturen naar veel e-mailadressen tot het verleden horen.

Alhoewel MailChimp zeer gebruiksvriendelijk is, vindt niet iedereen direct de rode draad door de Engelstalige software. Daar hebben wij natuurlijk een oplossing voor: de MailChimp cursus. Stap voor stap word je in de juiste volgorde door MailChimp geleidt. Je mist de belangrijke en soms ‘verstopte’ instellingen niet en je bespaart een hoop tijd.

Meer weten? Klik dan op de onderstaande knop en lees wat je leert en bereikt met de cursus MailChimp:

Info en data cursus MailChimp »

 

Martijn Baltes
WordPress, MailChimp en SEO trainer

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
Reageer jij als eerste?

Geef een reactie