Google Analytics 4 (nieuw en totaal anders)

Google Analytics 4 (GA4), geïntroduceerd in 2021, is de nieuwe versie van Google Analytics. Het gaat uiteindelijk het “oude vertrouwde” Google Universal Analytics (UA) opvolgen. De uitgangspunten van Google Analytics 4 zijn totaal anders, dus het is wel even wennen. 

De voordelen van Google Analytics 4

De voordelen van Google Analytics 4 die genoemd worden zijn met name:

  • Ingebouwde Google’s machine learning en algoritmes geven meer inzicht in het bezoekersgedrag
  • Integreert website en mobile app data
  • Verbeterde registratie van verblijfsduur op de website
  • Meet standaard meer betrokkenheidsaspecten dan Google Universal Analytics (UA)
  • Verbeterde privacy (“cookieless” analytics). Anonimisering van IP adressen is altijd ingeschakeld.

Nieuwe metingen in Google Analytics 4

Het bovenstaande is nog niet allemaal terug te vinden in Google Analytics 4 en sommige zaken (zoals het bounce percentage) zullen er ook nooit aan toegevoegd worden. Het omgekeerde is ook het geval, de volgende zaken zijn interessante nieuwe statistieken die alleen in Google Analytics 4 te vinden zijn:

  • Engagement: sessie (=bezoek) langer dan 10 seconden of meer dan 2 pagina’s of conversiegebeurtenis
  • Betrokkenheidspercentage: Sessie met engagement / totaal aantal sessies
  • Betrokkenheidsduur: tijd dat pagina (goed) in beeld was
  • Scroll (gebeurtenis): tenminste 90% van de pagina bekeken

Geen bouncepercentage in Google Analytics 4?

In het traditionele Google Universal Analytics (UA) vind je een kolom met daarin het bouncepercentage. Als iemand bounced dan bezoekt deze persoon slechts één pagina op je website. Het bouncepercentage vind je dus niet in Google Analytics 4. Waarschijnlijk heeft Google het niet meer meegenomen omdat het niet echt betrouwbaar is. Toch kun je het bouncepercentage in Google Analytics 4 met de nieuwe metingen bij benadering berekenen. Hoe je dat doet lees je hier.

Meer leren over Google en SEO?

Google Analytics bevat een overweldigende hoeveelheid data over de prestaties van je website. Aan welke overzichten heb je iets en welke kun je negeren of zijn pas later relevant? Je leert het tijdens de 1-daagse SEO cursus (“Meer klanten via Google”).

Ook de andere handige gratis tools van Google komen aan bod, zoals:

  • De Google Search Console (meet je prestatie in Google)
  • Google Mijn Bedrijf (beter zichtbaar bij locale zoekopdrachten en in Google Maps)

En je leert wat Google belangrijk vindt. Met die kennis kun je je website verbeteren en beter vindbaar maken via Google. En dat draait al lang niet meer om het her en der plaatsen van populaire zoekwoorden.

Deel dit bericht met je netwerk: