Google Analytics koppelen aan je WordPress website

Google biedt je middels Google Analytics een prachtige gratis tool om van alles te meten wat bezoekers op je website doen, zoals:

  • Het aantal bezoekers per maand
  • Je populairste pagina’s
  • Waar bezoekers vandaan komen: via Google, social media, je e-mailnieuwsbrief of via andere websites
  • Hoe lang bezoekers blijven hangen op een bepaalde pagina
  • Op welke pagina’s bezoeker afhaken en nog veel meer.

Stappenplan koppelen Google Analytics aan WordPress

Om Google Analytics te koppelen aan je website doorloop je de volgende stappen:

  1. Maak een account aan op analytics.google.com
  2. Maak een property aan (zo noemt Google een website)
  3. Pas de tracking code aan zodat deze AVG proof is
  4. Installeer de Tracking Code Manager plugin
  5. Plaats daarmee de tracking code op elke pagina van je website

1. Google Analytics account aanmaken

Ga naar analytics.google.com en volg daar de voorgestelde stappen:

2. Maak een Property aan voor je website

Vul de onderstaande gegevens in:

Aandachtspunten:

  • Kijk of je website een https of http URL heeft. Dat kun je uitvinden door je website op te zoeken en vervolgens op de URL-balk te klikken bovenin de browser.
  • Kijk of je website URL wel of geen www bevat. Ook dat kun je uitvinden door je website op te zoeken en vervolgens op de URL-balk te klikken bovenin de browser.

3. Maak de Google Analytics tracking code AVG proof

Als je de standaard tracking code gebruikt, dan moet je een cookie melding tonen aan je website bezoekers. De standaard tracking code registreert het IP adres van de bezoeker, waardoor de Google Analytics cookie geen functionele cookie is, maar een tracking cookie waarvoor bezoekers toestemming moet geven voordat je deze mag gebruiken.

Je kunt de Google Analytics code AVG proof maken door de UA-code uit de standaard tracking code te verwerken in de onderstaande code:

<!-- Global site tag (gtag.js) - Google Analytics -->
<script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=UA-JOUWCODE"></script>
<script>
  window.dataLayer = window.dataLayer || [];
  function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
  gtag('js', new Date());

  gtag('config', 'UA-JOUWCODE', {'anonymize_ip': true});
</script>

Het IP-adres wordt daarmee gepseudonimiseerd.

Je kun het beste de bovenstaande code even kopieren in een nieuwe Word- of Kladblok bestand. Vervang daarin de UA-JOUWCODE door de UA-code van jouw Google Analytics property die je hiervoor in stap 2 hebt aangemaakt.

4. Installeer de Tracking Code Manager plugin

De tracking code moet geplaatst worden in het <HEAD> gedeelte van elke pagina op je website. Dat is de onzichtbare koptekst van je website waar je vanuit WordPress niet bij kunt.

Gelukkig is daar een handige plugin voor met de naam “Tracking Code Manager”. Deze gratis “app” kun je binnen WordPress vinden via Plugins » Nieuwe plugin.

5. Voeg de Google Analytics tracking code toe aan WordPress

Via de onderstaande stappen kun je een nieuwe tracking code toevoegen.

5a. Nieuwe tracking code aanmaken:

5b. Plak in het zwarte kader de code die je in stap 3. hebt aangepast en pas de instellingen aan:

5c. Klik tot slot linksonder op de blauw knop ‘Save’ om de Google Analytics koppeling met WordPress te activeren en de metingen te starten.

Meer leren over Google en SEO?

Google Analytics bevat een overweldigende hoeveelheid data over de prestaties van je website. Aan welke overzichten heb je iets en welke kun je negeren of zijn pas later relevant? Je leert het tijdens de 1-daagse SEO cursus (“Meer klanten via Google”).

Ook de andere handige gratis tools van Google komen aan bod, zoals:

  • De Google Search Console (meet je prestatie in Google)
  • Google Mijn Bedrijf (beter zichtbaar bij locale zoekopdrachten en in Google Maps)

En je leert wat Google belangrijk vindt. Met die kennis kun je je website verbeteren en beter vindbaar maken via Google. En dat draait al lang niet meer om het her en der plaatsen van populaire zoekwoorden.

Disclaimer: dit is geen juridisch advies. Schakel een jurist in om zeker te weten dat je website conform de AVG functioneert.

Deel dit bericht met je netwerk: