Ga niet te snel verkopen

Voordat mensen een product of dienst van je kopen, willen ze vaak eerst meer weten; meer over het product of de dienst en meer over de (visie en aanpak) van de aanbieder. Eerst vrijblijvend, even proeven, zeg maar. Als je te snel gaat verkopen, dan ben je ze kwijt.

Wat bied je een oriënterende potentiële klant?

Via artikelen op je blog met tips, inzichten en achtergrondinformatie kun je het oriënterende deel van je doelgroep perfect van dienst zijn. Met name als je een wat complexer, duurder of minder gangbaar (en uniek) product of dienst verkoopt. Dan heb je wat uit te leggen. Via een e-mailnieuwsbrief attendeer je ze op deze blogartikelen.

Natuurlijk mogen je artikelen en nieuwsbrieven een commercieel element bevatten, zoals een ‘call-to-action’ (linkje of knop) naar een product of dienst, als het maar niet de boventoon voert. Je zou een verdeling kunnen aanhouden van 80% waardevolle informatie en als afsluitenden 20% een commercieel boodschap.

Vertrouwen opbouwen

Stap voor stap doorloopt je potentiële klant de volgende stadia:

  1. Know (toon je expertise, bijvoorbeeld via een blog en een gratis e-book)
  2. Like (ken de vragen van je doelgroep, met passende antwoorden ontstaat de klik)
  3. Trust (met consistentie in het geven van waardevolle informatie bouw je vertrouwen op)
  4. Try (biedt een laagdrempeling instapproduct)
  5. Buy
  6. Refer (tevreden klanten zijn de beste ambassadeurs)

Heel vergelijkbaar met het opbouwen van een ‘gewone’ relatie. Hoe groot is de kans dat het wat wordt als je direct bij de eerste afspraak vraagt: “Wil je met me trouwen?”.

Aanbiedingen op het juiste moment

Deze aanpak via bloggen en e-mailmarketing is met name van toepassing op bedrijven die expertise verkopen. In markten waar het gaat om (consumenten-)producten werken commerciëlere formats voor nieuwsbrieven vaak wel prima. Ik vind het als consument bijvoorbeeld geen enkel probleem als er een paar keer per week een e-mailnieuwsbrief voorbij komt van mijn favoriete sportwinkel met daarin nieuwe items en interessante aanbiedingen. Ik moet eerder oppassen dat ik niet teveel koop 😉

Eerst nog even rondkijken?

Voordat ik dit artikel commercieel afsluit: als je meer wilt lezen over bloggen, klik dan hier voor een overzicht van alle artikelen over bloggen. Meer lezen over de kracht van e-mailmarketing en MailChimp, klik dan hier voor een overzicht van alle artikelen over e-mailmarketing.

Of wil je weten wat er te koop is?

Wil je leren hoe je het oriënterende deel van je doelgroep van dienst kunt zijn? Bloggen is hét middel om te laten zien wat je in huis hebt.

Tijdens de basistraining “Bloggen van A tot Z” leer je in een halve dag wat zakelijk bloggen is, wat erbij komt kijken en hoe je het zelf kunt aanpakken.

Meer over de Blogtraining »

Plannen om nieuwbrieven te gaan versturen? Dan is de gratis e-mailmarketing software MailChimp een aanrader.

Alhoewel MailChimp zeer gebruiksvriendelijk is, vindt niet iedereen direct de rode draad door de Engelstalige software. Daar hebben wij natuurlijk een oplossing voor: de MailChimp cursus. Stap voor stap word je in de juiste volgorde door MailChimp geleidt. Je mist de belangrijke en soms ‘verstopte’ instellingen niet en je bespaart een hoop tijd.

Meer weten? Klik dan op de onderstaande knop en lees wat je leert en bereikt met de cursus MailChimp:

Meer over de cursus MailChimp »
Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
Reageer jij als eerste?

Geef een reactie