Te grote verwachtingen op social media (6)

Deze maand de laatste van de 6 slechte gewoonten op social media:

Misschien is “te grote verwachtingen” wel de meest schadelijke gewoonte van al zes beschreven slechte gewoonten, die ik behandel. We kennen het allemaal: social media campagnes met een groot budget, populaire berichten, virale filmpjes. In de wereld van social media is dat vrij standaard, toch?

Helaas niet. Sterker nog, dit komt veel vaker voor:
De eigenaar van een klein bedrijf heeft besloten om mee te gaan met de tijd en springt op de social mediatrein. Er worden pagina’s en profielen op Facebook, Twitter, Pinterest, Google +, LinkedIn, Instagram, Tumblr en elk andere sociale netwerk aangemaakt. Het werkt allemaal sporadisch en lukraak voor een tijdje, er worden links naar producten, website en blogs gelegd. Maar als zich geen nieuwe klanten melden slaat de frustratie toe en wordt al snel de conclusie getrokken dat dat hele social media een mislukt experiment is. Wat ging er mis: te grote verwachtingen.

De kleine ondernemer verwacht waarschijnlijk dat een of het liefst meer van deze dingen gebeuren:

  • Een plotselinge toestroom van nieuwe klanten;
  • Een enorme piek in het verkeer van de website;
  • Mensen haasten zich om te liken en te volgen;
  • Berichten gaan viraal;
  • Onmiddellijke resultaten;
  • Contact met influencers en media.

Social media goed inzetten

Soms heb je geluk. Maar als je er vanuit gaat dat dit alles gebeurt als je een social media campagne start, dan raak je gauw gefrustreerd en trek je snel de conclusie dat de campagne geen succes was. Dus hoe zorg je ervoor dat je niet in de val van de “te grote verwachtingen” trapt? Blijf te allen tijde realistisch; weet wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn van social media. Als je social media marketing goed inzet, dan kom je geloofwaardig en deskundig over, vergroot het je naamsbekendheid en geeft het je autoriteit en invloed. Je krijgt een betere ranking in de zoekmachines en het leidt tot betere klantervaringen. En al deze dingen leiden tot hogere traffic op je website, meer verkopen en meer referrals. Maar wees je bewust dat dit niet allemaal van de een op de andere dag gebeurt. Social media marketing is een marathon, geen sprint. Het is meer een lange termijninvestering dan een korte termijnbetaling en uiteindelijk werpt het echt zijn vruchten af.

De zes slechte social media gewoontes op een rij

We hebben nu alle zes slechte gewoonten besproken:

  1. Geen activiteit of helemaal niet aanwezig zijn op social media;
  2. Nietszeggende content;
  3. Je publiek negeren;
  4. Onlogische illustraties;
  5. Inefficiënte strategie;
  6. Te grote verwachtingen.

Wees alert en zorg dat je niet in bovenstaande valkuilen valt. Heb geduld en social media zal uiteindelijk je bedrijfsresultaten zodanig positief beïnvloeden dat je niet meer zonder kan.

Jeroen ’s-Gravendijk
Trainer Facebook en LinkedIn bij desocialmediatraining.nl
Eigenaar The New Media Factory en SocialMediavoor99euro.nl

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+

, , ,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie