Help! Niemand kan meer bij de bedrijfspagina

De afgelopen weken kreeg ik enkele vragen – of liever gezegd: noodkreten – van mensen die geen toegang meer hadden tot hun LinkedIn-account. Voor mij aanleiding om deze maand in twee blogs wat meer te vertellen over zorgvuldig accountbeheer. Want als je dat goed inricht en onderhoudt, voorkom je problemen als niet meer kunnen inloggen. Het vorige blog behandelde het primaire en secundaire emailadres. Deze keer gaat het over de bedrijfspagina.

De noodkreet

De hulpvraag die de aanleiding vormde voor dit blog luidde als volgt:
“Ik ben begonnen in een nieuwe baan en wordt meteen ook de beheerder van de bedrijfspagina. Maar wat blijkt? Niemand in de organisatie heeft rechten. Wat moet ik doen?

Dit gebeurt echt heel vaak. Iemand heeft ooit in een organisatie een bedrijfspagina aangemaakt en gaat vervolgens weg. En er is dan niemand die ervoor zorgt dat de rechten voor sociale media worden overgedragen. Zeker als iemand onvrijwillig weg gaat, is het maar de vraag hoe je als organisatie de rechten ooit weer terug krijgt. Nu is daar uiteraard wel een oplossing voor, maar die duurt wel even. Je moet namelijk een ticket aanmaken bij het LinkedIn Helpcentrum.

Hoe maak je een ticket aan?

Stap 1
Zorg dat de taal van je profiel in het Nederlands staat. Want je wil bij voorkeur door een Nederlandstalige medewerker van LinkedIn worden geholpen. Dat gaat ook sneller. Maak je namelijk gebruik van het Engelstalige Helpcentrum, dan heb je te maken met het tijdsverschil met Amerika. Bovendien is het daar veel drukker en duurt het (nog) langer. Of je profiel in het Nederlands staat, zie je als je IK (onder je eigen foto) ziet staan op de menubalk in LinkedIn. Als er ME staat, ga dan naar ME | LANGUAGE en kies voor NEDERLANDS. Klik op het logo van LinkedIn in de om terug te gaan naar het profiel.

Stap 2
Ga naar IK | HULP | Klik op HULP OPENEN OP EEN NIEUW TABBLAD |Type in de zoekregel bijvoorbeeld RECHTEN BEDRIJFSPAGINA in en druk op ENTER. Nu kun je helemaal naar beneden scrollen en vind je in mini-lettertjes rechts van het LinkedIn logo CONTACT MET ONS OPNEMEN. Daarna klik je aan: WORD DOOR ONS GEHOLPEN. Kies bij het onderwerp voor ANDERS. Voeg als voorbeeld onderwerp RECHTEN BEDRIJFSPAGINA in en scroll naar beneden totdat je ziet VRAAG EEN TICKET AAN. Hier vul de vakjes in en leg uit wat je probleem is. Je kunt ook bijlagen toevoegen.

Stap 3
LinkedIn gaat nu voor je aan de slag. Soms wordt er nog naar een identiteitsbewijs gevraagd om zeker te weten dat jij bent wie je zegt die je bent.

Tip 1: Het is wel zaak dat je in je profiel de werkgever waarvoor jij beheerder gaat worden van de bedrijfspagina al op je profiel bij ERVARING hebt toegevoegd. LinkedIn wil immers kunnen checken of jij er ook echt werkt. Logisch toch?

Tip 2: Het kan helpen als je in jouw LinkedIn profiel het e-mail adres van het bedrijf hebt toegevoegd als primair of secundair adres. Zo kan LinkedIn zien dat jij er werkt. In blog 1 van deze maand lees je hier meer over.

Tip 3: Neem vervolgens in je bedrijfsprocessen op dat als iemand (vrijwillig of onvrijwillig) vertrekt, de social media rechten moeten worden ingetrokken en overgedragen. Meestal zijn dit soort regels wel opgesteld voor eigendommen als een telefoon of een laptop, maar voor social mediarechten bijna nooit. Vooral bij kleinere bedrijven gaat dit vaak mis. Regel dit goed, want het kan echt een hoop tijd en ergernis voorkomen.

En wat doe je daarna?

Als het Helpcentrum van LinkedIn jou de rechten heeft gegeven, kun je als volgt inloggen op je LinkedIn profiel:

Je klikt op de bedrijfspagina (zie blokpijl hierboven). Daarna ga je naar TOOLS VOOR BEHEERDERS | INSTELINGEN | BEHEERDERS BEHEREN (zie onderstaande afbeelding met blokpijlen):

Voeg nu een collega of de eigenaar van het bedrijf toe (afhankelijk van wat je samen afspreekt). Je moet wel een 1e graad connectie van elkaar zijn, anders kun je die persoon niet toevoegen.

Met de blauwe knop BEHEERDER TOEVOEGEN kun je iemand toevoegen. Met ROLLEN kun je iemand een hogere of lagere rol geven. Onder ACTIE bij het prullenbakje kun je iemand verwijderen en met het PENNETJE kun je wijzigingen aanbrengen in rollen. En daarna ben je klaar.

Meer weten?

Was dit interessante informatie? Weet dan dat er nog veel meer te vertellen valt over LinkedIn. Ben je geïnteresseerd in een cursus LinkedIn of in een 1-op-1 expert sessie van 1 uur om je bij te praten? Check dan deze pagina voor een overzicht van alle cursussen en producten die wij aanbieden.

Deel dit bericht met je netwerk:

Trainer in LinkedIn - Judith de Pagter

Sinds 2010 ben ik zelfstandig expert en trainer in LinkedIn. Ik heb inmiddels ruim 5.500 cursisten op praktische wijze geholpen maximaal rendement online te bereiken.

Gerelateerde training

LinkedIn zakelijk toepassen van A tot Z - live in Soest (1 dag)

Bekijk training