Het verschil tussen een bedrijfspagina, showcase pagina en onderwijspagina in LinkedIn

LinkedIn probeert het gebruikers zo gemakkelijk mogelijk te maken. Zo hebben ze onlangs de keuze voor een zakelijke pagina (heet inmiddels pagina) eenvoudiger gemaakt. Toch leek het mij een goed idee om hier uit te leggen wat de keuzes zijn en wat ze voor je kunnen betekenen.

3 mogelijkheden zakelijke pagina’s

Bedrijf

Waarom zou je een pagina voor je bedrijf aanmaken op LinkedIn als je ook een website hebt? Een pagina is een volwaardig communicatiemiddel waarmee je content kunt delen met je netwerk. Dat in tegenstelling tot een website, waar de informatie statisch is. Een zakelijke pagina stelt je als beheerder in staat om te communiceren met je volgers, die op hun beurt jouw content kunnen delen. Ook bezoekers van je zakelijke pagina kunnen dat. En dat maakt de potentiële exposure van je content enorm groot.

Met wat voorbereiding en een beetje ervaring heb je een pagina op LinkedIn in 10 minuten klaar en kun je ermee aan de slag. Voorwaarde is wel dat je een persoonlijk LinkedIn profiel hebt en een aantal connecties. En jij moet kunnen aangeven dat jij de geautoriseerde vertegenwoordiger bent van het bedrijf en dat je namens de organisatie mag optreden om de pagina de beheren.

Showcase pagina

Een showcasepagina is een pagina die is gerelateerd aan een pagina van een bedrijf. De mogelijkheden voor de inhoud zijn ook wat beperkter. Je gebruikt een showcasepagina bijvoorbeeld voor de filialen van je bedrijf of voor product labels. Die filialen en labels kunnen dan zelf de content beheren.

Als een pagina van een bedrijf showcasepagina’s heeft, ziet dat aan de rechterzijde van het scherm zo uit:

Onderwijspagina

Een onderwijspagina is er speciaal voor onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten. De reden is simpel. Een onderwijspagina is vergelijkbaar met een pagina voor bedrijven, maar met het grote verschil dat er de mogelijkheid is om een alumnipagina aan toe te voegen voor oud-studenten. Dat kan overigens niet zomaar. Je moet dat speciaal aanvragen bij LinkedIn.

Hieronder een voorbeeld:

En als je dan vanuit HOME naar het gedeelte van alumni gaat:

 

Zoals je ziet, kun je op een alumnipagina op verschillende manier zoeken naar oud-studenten.

Tip voor onderwijsinstellingen

In de 12,5 jaar dat ik werk als LinkedIn trainer heb ik enorm veel profielen gezien. Wat mij opvalt is dat er nog steeds bij tal van onderwijsinstellingen geen logo staat. En dat betekent dat die instellingen nog geen speciale onderwijspagina hebben aangemaakt en waarschijnlijk werken met een pagina voor bedrijven. Jammer, want met een onderwijspagina kunnen oud studenten elkaar gemakkelijker vinden en bied je voor je huidige studenten een mooi platform voor contacten voor stage of afstudeeropdrachten. Als je als onderwijsinstelling je pagina wilt omzetten naar een onderwijspagina, kun je dat bij LinkedIn regelen via HULP.

Meer weten?

 Ben je weer wat wijzer geworden, maar zit je nog wel met vragen? Boek dan een LinkedIn Expertsessie van 1 uur online via ZOOM en ik help je verder met al je vragen!

Of bekijk alle varianten voor de LinkedIn trainingen in Soest of via ZOOM. Ook in company is mogelijk.

Deel dit bericht met je netwerk:

Trainer in LinkedIn - Judith de Pagter

Sinds 2010 ben ik zelfstandig expert en trainer in LinkedIn. Ik heb inmiddels ruim 5.500 cursisten op praktische wijze geholpen maximaal rendement online te bereiken.

Gerelateerde training

Bedrijfspagina LinkedIn maken en beheren

Bekijk training