Hoe integreer je LinkedIn in je communicatie?

Je kent het vast wel: je neemt deel aan een training en je krijgt allerlei goede ideeën en praktische tips aangereikt die je kunt gebruiken in je dagelijks werk. Geïnspireerd en vol goede voornemens verlaat je de training om er na een half jaar achter te komen dat je nauwelijks iets met de leerstof hebt gedaan. En dat is zonde. Zonde van jouw tijd en zonde van het geld dat jouw organisatie heeft betaald voor de training. Vandaar dat ik in mijn cursussen en trainingen veel aandacht besteed aan implementatie.

3 waardevolle tips

In mijn geval gaat het erom LinkedIn bij jou tussen de oren te krijgen en op de agenda van de organisatie waarvoor je werkt. Het platform biedt nou eenmaal te veel kansen en mogelijkheden om na een training terzijde te worden gelegd. Vandaar drie tips hoe je LinkedIn in je communicatie integreert:

Tip 1 Zet LinkedIn met sociale media op de agenda van elk overleg

Door aan het eind van elk overleg het samen bewust over LinkedIn en sociale media in het algemeen te hebben, groeit het bewustzijn in de organisatie dat het een belangrijk en kansrijk communicatiemiddel is.

Wat is er de afgelopen periode gebeurd dat de moeite waard is om te communiceren en wat staat er de komende periode op het programma dat gecommuniceerd kan worden. Vervolgens maak je er meteen concrete acties van: wie pakt het op en wanneer is het klaar om online te zetten.

Tip 2 Maak het een gezamenlijke verantwoordelijkheid

Waar in grotere organisaties de afdeling (marketing)communicatie verantwoordelijk is voor het online plaatsen van content, moet in kleine organisaties meestal iemand dat er maar even bij doen. En dat is vaak lastig. Want deze medewerkers moeten in de organisatie zelf op zoek naar content en dat betekent duwen, trekken, sleuren en uiteindelijk zeuren. Niemand wordt er blij van en vooral de medewerker die de taak op het bordje heeft, raakt ervan gefrustreerd.  Als je alle medewerkers bewust maakt van het belang van sociale media en het feit dat zij zelf de oren en ogen van de organisatie zijn, krijg je een situatie waarbij iedereen content kan aanleveren. Op die manier wordt het voor iedereen een stuk leuker en je krijg vanzelf ook meer variatie.

Tip 3 De contentkalender; begin met laaghangend fruit

Een ander issue waar veel onderneming mee worstelen, zijn onderwerpen voor de berichten. Wat helpt is een gezamenlijke aftrap om al zoveel mogelijk onderwerpen in tijd weg te zetten. Je gaat de contentkalender vullen. Ik zal je met het volgende voorbeeld laten zien dat het ingewikkelder klinkt dan het is. Ik mocht een keer een brainstormsessie begeleiden bij een grote bouwonderneming die zelf geen communicatieafdeling hadden. Al snel ging het over het bouwproces en kwamen we er samen achter dat er veel natuurlijke momenten zijn die je online kunt delen:

  • De start met de ondertekening van een opdracht
  • Het slaan van de 1e paal
  • Het leggen van de 1e steen
  • Het bereiken van het hoogste punt
  • Timelaps video van de bouw
  • De formele oplevering
  • De feestelijke opening

Voor de variatie kun je deze gebeurtenissen nog aanvullen met interessante feitjes en leuke weetjes: hoeveel ton cement is er gebruikt, wat zit er in de broodtrommel van een bouwvakker, een foto van het hele bouwteam, bezoek van de architect, enzovoort. Bijna al deze momenten zijn al van tevoren in te plannen en op die manier wordt het steeds gemakkelijker om altijd voldoende content te hebben.

Meer weten?

Spreken deze tips je aan en ben je nieuwsgierig geworden hoe je sociale media en LinkedIn in het bijzonder nog beter kunt inzetten voor jouw onderneming? Kijk dan eens op onze website: www.desocialmediatraining.nl of neem contact met mij op voor het bespreken van de mogelijkheden voor jouw organisatie: info@desocialmediatraining.nl of 035-5881717

Judith de Pagter
Trainer en expert in LinkedIn