
Hoe je meer volgers kunt krijgen op Facebook voor zakelijk gebruik!
Vraag je je af of een Facebook-pagina zinvol is?
Als je doelgroep Facebook gebruikt, zowel privé als zakelijk, is het belangrijk om je aanwezigheid daar te tonen. Hoewel dit kanaal je misschien niet direct klanten oplevert, moet je het beschouwen als een onderdeel van je branding en als een extra plek om je content onder de aandacht te brengen.
Op Facebook worden titels, afbeeldingen en video’s groot weergegeven, waardoor je publicaties opvallen, zelfs te midden van andere berichten. Maar om dit te laten gebeuren, moeten je berichten wel verschijnen in de tijdlijn van mensen. Zonder volgers krijgt je bedrijf geen aandacht.
Hoe kun je dan (meer) volgers krijgen op Facebook? Facebook biedt drie manieren om volgers aan te trekken: organisch, betaald en door middel van uitnodigingen. Afhankelijk van je geduld, inspanningsniveau en het budget dat je eraan wilt besteden, kun je de juiste methode kiezen. Natuurlijk kun je ook een mix van deze drie strategieën gebruiken. De keuze is aan jou!
Methode 1: Organisch volgers aantrekken
Het aantrekken van organische volgers is een kwestie van regelmatig relevante, interessante en vernieuwende content publiceren op je Facebook bedrijfspagina en vervolgens afwachten tot het wordt opgepikt door je publiek. Wanneer iemand jouw update waardevol genoeg vindt om te liken, erop te reageren of zelfs te delen via privé berichten of op zijn tijdlijn, zal je pagina geleidelijk aan meer aandacht krijgen. Met toewijding en geduld zal jouw aantal volgers op een organische manier groeien.
Methode 2: Betaald bereik creëren
Als je minder geduld hebt, maar wel bereid bent om wat geld uit te geven voor meer aandacht voor je pagina, kun je kiezen voor adverteren. Facebook biedt verschillende opties. Op dit moment kun je kiezen uit tien doelstellingen en een advertentie maken die hierbij aansluit. Onder de doelstelling ‘Betrokkenheid’ vind je de optie ‘Pagina vind-ik-leuks’, waarmee je betaald meer volgers kunt genereren. Selecteer je doelgroep, bepaal je budget en start je advertentie. Vergeet niet om regelmatig te blijven publiceren op je pagina, want niemand volgt een Facebook bedrijfspagina die niet actief wordt bijgehouden.
Methode 3: Mensen handmatig uitnodigen
Deze derde methode heeft mijn persoonlijke voorkeur, omdat er niets beter werkt dan mensen uitnodigen om jouw pagina te volgen wanneer ze al interesse hebben getoond in een van je updates. Het voegt een vleugje personalisatie toe aan je volgstrategie. Het vergt wel enige inspanning, maar zodra je eraan begint, kun je niet meer stoppen. Hier is hoe je het doet:
- Zoek een bericht op je pagina dat veel likes heeft ontvangen.
- Bekijk de personen die het bericht leuk vonden.
- Nodig persoonlijk iedereen uit die je pagina nog niet leuk vindt om deze te volgen.
Ik waarschuw je alvast dat de melding over een nieuwe volger die je onlangs hebt uitgenodigd verslavend werkt. Het is een geweldige manier om je pagina te laten groeien en meer betrokkenheid te creëren.
Jeroen ’s-Gravendijk
Eigenaar TNMF en Facebook Trainer bij De Social Media Training

Facebook trainer - Jeroen 's-Gravendijk
Jeroen ‘s-Gravendijk heeft een hotelschool achtergrond en heeft daar geleerd hoe je mensen kan beïnvloeden op een sociale manier. Via een uitstapje naar Direct Marketing, waar hij als klantenservicemanager werkzaam was, startte hij in 2010 met zijn social mediabureau The New Media Factory – www.tnmf.nl.
Gerelateerde training
