Hoe krijg je de aandacht?

Het is de uitdaging voor elke blogger: hoe vang ik de aandacht van mijn doelgroep? Nu zijn daar uitgebreide wetenschappelijke artikelen, ja zelfs boeken, over geschreven. Die kan je natuurlijk gaan lezen, om vervolgens de essentie in de praktijk toe te passen. Maar met een aantal tips die ik ook tijdens de blogtraining behandel, kom je al een heel eind. In dit blog geef ik je er alvast een paar mee.

Appelleer aan een probleem

Het beste voorbeeld is dit blog. Voor veel bloggers is het een probleem om de aandacht te trekken van de doelgroep. Mijn doelgroep bestaat uit mensen die willen leren (beter te) bloggen. Formuleer je titel dus als een herkenbaar probleem voor je doelgroep. Voor een voedingsdeskundige kan een titel zijn: hoe eet ik gezond en toch lekker? Zoals je ziet, beginnen de titels met hoe. Waarom kan ook. Om maar even binnen de voeding te blijven: Waarom is een banaan gezonder dan een avocado? Of waarom hebben alle kinderen een hekel aan spruitjes (en wat zou je er aan kunnen doen)?

Haak in op de actualiteit

Het maakt je blog er niet houdbaarder op, maar het genereert wel meer aandacht als je inhaakt op een actuele gebeurtenis die je doelgroep bezighoudt. Ik denk nog even aan de voedingsdeskundige, die natuurlijk allerlei handige tips heeft voor de broodtrommel als het schooljaar weer begint. Wat je nu veel leest zijn blogs over internetveiligheid en privacy. De aanleiding is de AGV. Dat is een Europese verordening waar iedereen vanaf mei 2018 aan moet voldoen. En óf dat de aandacht heeft van bedrijven en instellingen die veel met privacygevoelige data werken.

Geef een cadeautje

Bij een cadeautje moet je niet denken aan fysiek presentje, maar aan een gratis tip of andere belofte. Door in de titel te zeggen dat de lezer iets krijgt dat hij of zij graag wil hebben, krijg je meteen de aandacht. Als ANWB kan je de belofte doen om filevrij op vakantie te gaan. Of hoe je nooit meer teveel betaalt voor je hotel. Honderden euro’s besparen op de tol en je brandstof; wie wil dat nou niet? Zorg er bij deze techniek wel voor dat je ook echt iets van waarde geeft. Anders heeft de lezer het gevoel een kat in de zak te krijgen en dat gebeurt maar een keer…

Veel succes met bloggen. Heb jij zelf ook tips om de aandacht te krijgen van je doelgroep? Ik ben heel benieuwd! Je kan ze hieronder delen.

 

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+

,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie