Hoe schrijf je goede bijschriften op je social media?

Een goed bijschrift in je social media berichten triggert jouw volger om het bericht nog eens goed te bekijken. In deze blog vertel ik je waar een bijschrift aan moet voldoen:

1. Storytelling

Een bijschrift kan bestaan uit één regel of meerdere regels of soms zelfs uit één woord. Hoe klein of groot jouw bijschrift is, het belangrijkste is dat je probeert een gevoel bij je volgers op te wekken.

Stel hierbij de volgende vragen:

  • Wat zullen mijn volgers denken?
  • Welk gevoel hebben mijn volgers bij dit bijschrift?
  • Hoe zullen ze reageren op deze tekst?
  • Vinden ze de tekst onderhoudend of vind ik dit alleen zelf leuk?

Probeer je te identificeren met je volgers en pas daar je tekst op aan.

2. Je bijschrift nog beter maken

Met eenvoudige korte bijschriften krijg je de hoogste engagement. Probeer kortere bijschriften te schrijven door bijwoorden te schrappen. Eigenlijk komt het op het volgende neer:

  • Gebruik zoveel mogelijk korte woorden
  • Beschrijf zo eenvoudig mogelijk
  • Hou je zinnen kort, heel kort!
  • Elke zin moet een bedoeling hebben

3. Gebruik “facts and figures”

Deel feiten, aantallen en statistieken. Je maakt daardoor je tekst geloofwaardig.

4. Tips voor bijschriften om resultaten te verbeteren

Er zijn wat manieren om de aandacht van mensen bij het lezen van teksten te verhogen:

  • Voeg variatie en cadans toe aan je tekst, speel met interpunctie: punt, komma, streepjes etc.
  • Breid je woordenschat uit om heel precies te verwoorden wat je wilt zeggen
  • Verspil niet de tijd van de lezer

Dus:

Een goed bijschrift is een bijschrift dat context geeft, personality toevoegt en volgers inspireert om zo snel mogelijk actie te ondernemen.

Schrijf hieronder in de reacties wat jouw favoriete bijschriften zijn in een social media post!

Jeroen ’s-Gravendijk
The New Media Factory

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

, ,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie