Hoe social media wél werkt voor je bedrijf

Onlangs werd het 25-jarig bestaan van internet gevierd. De eerste social media platforms dateren uit 2002 (LinkedIn) en 2004 (Facebook). Twitter is er sinds 2006. Inmiddels zijn er wereldwijd meer dan 450 social media platforms. Die omvang maakt dat je als bedrijf er niet omheen kan. Je moet er dus iets mee, maar de vraag is wat? Want ik merk dat heel veel bedrijven worstelen met social media. En dat heeft een aantal redenen, waar je redelijk eenvoudig iets aan kan doen.

Social media serieus nemen

Als expert en trainer in LinkedIn verzorg ik bijna wekelijks workshops, cursussen en opleidingen. Ik krijg dan van cursisten terug dat als ze aan collega’s vertellen dat ze naar een cursus voor LinkedIn gaan, er vaak wat lacherig over wordt gedaan. De belangrijkste oorzaak daarvan is onbekendheid met het platform. Want als diezelfde cursist na drie uur training de deur uitgaat, is er een wereld voor hem of haar opengegaan.

Met de uitleg over de verschillende knoppen en functionaliteiten van LinkedIn blijken er ineens legio mogelijkheden om LinkedIn zakelijk in te zetten. Hetzelfde geldt voor andere sociale mediaplatformen. Natuurlijk staat er ook wel eens onzin op, maar voor je bedrijf kan het veel betekenen. De platforms ontwikkelen zich voortdurend en bieden ook voor de zakelijke gebruiker steeds meer mogelijkheden. Neem het dus serieus!

Zorg voor kennis en vaardigheden

Wat er veel gebeurt is dat social media ineens op de agenda komt van een bedrijf. De boodschap luidt dan dat er meer mee gedaan moet worden. Alle medewerkers worden aangespoord om berichten te gaan delen op de verschillende platforms. Die goede voornemens bloeden al snel dood en dan is de conclusie dat social media voor dit bedrijf niet werkt. Onzin natuurlijk.

Medewerkers weten vaak niet wat de mogelijkheden van social media zijn en hoe ze daar goed mee om kunnen gaan. Zorg er dus voor dat ze beschikken over de nodige kennis en vaardigheden voor je verwacht dat ze het gaan inzetten voor je bedrijf. Het voorkomt ook dat er allerlei non-informatie wordt gedeeld of dat er berichten worden verzonden die je bedrijf meer kwaad dan goed doen.

Organiseer het

Nog een fenomeen dat voor iedereen vast herkenbaar is: er wordt een medewerker verantwoordelijk gemaakt voor social media. Op zich is daar natuurlijk niets op tegen. Vaak is dat beter dan dat iedereen ermee aan de haal gaat. Wat je vervolgens ziet gebeuren, is dat die ene medewerker iedereen voortdurend achter de vodden aan moet zitten om input te leveren. Als ik bij een bedrijf training geef over social media, dan gaat het altijd hier over: content planning. Social media marketing moet je organiseren, anders werkt het niet.

Je hebt sales nodig voor informatie over de markt en je klanten. Je hebt de directie nodig voor nieuws over je bedrijf. Je hebt finance nodig om over cijfers en resultaten te kunnen schrijven. Geef medewerkers op die afdelingen de taak en verantwoordelijkheid om op gezette tijden informatie aan te leveren, met een goede afbeelding erbij. Op die manier faciliteer je de medewerker die social media moet doen en betrek je de hele organisatie erbij. En geloof me, dan wordt het voor iedereen leuker!

Aan het werk!

Heb je de indruk dat jij wel een kennis boost kunt gebruiken? Check dan eens of een individuele kennissessie bij desocialmediatraining.nl iets voor jou is, zoals een Basiscursus Zakelijk Toepassen Social Media. Het is ook mogelijk om een aanvraag te doen voor een incompany training over de volgende onderwerpen: LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter, SEO, Google Business, WordPress, Mailchimp of een combinatie van deze. Stuur je verzoek aan info@desocialmediatraining.nl

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

, , , , , , , , , ,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie