Hoe zet je social media in voor meer klantenbinding?

Social media kun je zien als een stukje marketing binnen jouw bedrijf. Of je nou al jaren een goedlopend bedrijf runt of onlangs een onderneming bent gestart, social media speelt een belangrijke rol in jouw klantencontact en klantenbinding. Via verschillende social media kanalen onderhoud je interactie met jouw (potentiële) klant en zorg je voor naamsbekendheid. Social media is niet iets waar je ‘eventjes’ mee bezig bent. Het kost veel tijd en kennis om resultaten te boeken. In deze blog gaan we dieper in op de impact die social media heeft op klantenbinding.

Interactie met klanten leidt tot loyaliteit

Veel bedrijven worstelen ermee: hoe houd je regelmatig contact met klanten zonder dat het je teveel tijd kost? Voor het opbouwen van een sterk klantenbestand met loyale klanten is regelmatig klantencontact een vereiste. Loyale klanten bestellen over het algemeen vaker en brengen hun tevredenheid over je bedrijf over aan anderen.

Social media inzetten voor meer loyaliteit

Het rondsturen van een online nieuwsbrief, telefonische contactmomenten, lunchafspraken, etc, zijn veel gebruikte methodes om aan klantenbinding te doen. Tegenwoordig past een goede social media strategie ook in dit rijtje. Het uitgangspunt bij het opzetten van de juiste strategie is dat er ook daadwerkelijk interactie met je klant ontstaat en het niet alleen blijft bij het delen van berichten en zenden van informatie.

Dit betekent dat je niet zomaar te pas en te onpas nieuwsberichten, updates en andere irrelevante informatie op je social media kanalen kunt zetten. Je volgers hebben gauw genoeg in de gaten wanneer je iets op Facebook deelt waarbij de relatie met jouw bedrijf ver te zoeken is. Ook al is het een erg interessant artikel wat je deelt. Het gaat er niet om hoe vaak je je lezers iets onder de aandacht brengt, maar wat je je lezers onder de aandacht brengt. Dit moet boeiend, relevant en een toegevoegde waarde hebben voor je volgers.

Voorbeeld van verkeerd social media gebruik

Een voorbeeld van hoe het niet moet: een webshop in telefoonhoesjes gebruikt zijn Facebook-kanaal meermaals per week voor het delen van tech nieuws. Misschien niet eens een gekke gedachte, want je volgers hebben allemaal een smartphone. Toch is een bericht over de kwartaalcijfers van Apple niet de informatie waar je op zit te wachten als je een pagina over telefoonhoesjes liket. Het nieuws over de cijfers van Apple verwachten je volgers eerder op een nieuwssite of techblog.

1-op-1 contact via social media

Social media kanalen zoals Facebook, LinkedIn, WhatsApp en Twitter zijn ideaal voor 1-op-1 contact met je volgers. Deze contactmomenten zijn bijzonder waardevol voor je bedrijf bij het opbouwen van een klantenbestand. Er zijn verschillende manieren om 1-op-1 contact door middel van social media te stimuleren.

Actief om feedback vragen

Vraag via social media om feedback op je geleverde producten of diensten. Stel je hierbij kwetsbaar op en vraag wat er beter kan aan je dienstverlening. Veel mensen zullen je een eerlijk antwoord geven waar je vervolgens dieper op in kunt gaan in een 1-op-1 (chat)gesprek. Actief om feedback vragen biedt 2 voordelen: je optimaliseert je dienstverlening en je klanten voelen zich serieus genomen.

Delen van tips en beantwoorden van vragen

Gebruik je social media kanalen voor het delen van handige tips en tricks over producten of diensten die je verkoopt aan je klanten. Denk hierbij aan een gratis E-book / handleiding of video’s die je klant verder helpen. Ook een ‘online’ vragenuurtje geeft je volgers de mogelijkheid om vragen te stellen, maar geeft vooral de indruk dat je zeer betrokken bent bij je klanten.

Verlenen van klantenservice

Veel (grote) bedrijven richten hun klantenservice in met behulp van social media. Twitter, Facebook en WhatsApp worden hierin het meest gebruikt. Vergeet niet dat veel mensen meerdere uren per dag op deze social media kanalen te vinden zijn, waardoor de ze snel geneigd zijn om contact op te nemen met je social media klantenservice.

Kortom

Social media is meer dan een profiel aanmaken en af en toe een bericht posten. Je moet het zien als een stukje klantenservice en marketing. Heb je hier geen tijd voor of ontbreekt het je aan kennis? Wil je investeren in klantenbinding en klantenservice via een workshop op maat? Laat ons weten wat jullie leerdoelen zijn!

Bel of mail ons »
Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+

, , ,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie