Iemand taggen via Linkedin

In de marketing en sociale media komen we veel Engelstalige termen tegen. Niet zo gek als je bedenkt dat de meeste nieuwe ontwikkelingen uit de Verenigde Staten komen. Ook alle succesvolle sociale mediaplatformen die wij in Nederland gebruiken, komen daar vandaan. Een van de termen waar ik tijdens trainingen en workshops regelmatig vragen over krijg, is ‘taggen’.

Wat is ‘taggen’?

Taggen is afgeleid van het Engelse woord voor aantikken bij het spelen van tikkertje en wordt ook gebruikt voor labelen. Op de verschillende sociale media als Facebook en Instagram kun je worden getagd. Sterker nog; bij de jeugd werkt het zo dat het zelfs sneu is als je in een bericht niet wordt getagd en bestaat er zelf een hiërarchie op welke plek in een foto je wordt getagd. Maar goed… Terug naar LinkedIn. Want ook daarin kan je iemand taggen. En degene die wordt getagd in een bericht, krijgt een melding van het feit dat hij/zij is getagd. Door iemand te taggen, attendeer je iemand dus ergens op.

Zo werkt taggen op LinkedIn

Via HOME in LinkedIn kun je een bericht maken. In de tekst van dit bericht kun je iemand taggen door bijvoorbeeld @Jan Jansen in te typen. Je zorgt er dan voor dat Jan Jansen een MELDING krijgt van LinkedIn dat zijn naam genoemd wordt in een bericht. Er zit wel een voorwaarde aan en dat is dat Jan Jansen in je 1e of 2e graad netwerk zit. Zodra je @Jan Jansen intypt, krijg je alle connecties die zo heten op een rijtje. Door op de naam te klikken van de Jan Jansen die je bedoelt, wordt hij persoonlijk gewezen op jouw bericht.

Zie onderstaand recent screenshot als voorbeeld:

Je kunt ook iemand taggen naar aanleiding van een bericht van iemand uit je netwerk. Dat kan als je bijvoorbeeld een vacature voorbij ziet komen en je meteen denk aan iemand uit je netwerk voor wie dit interessant kan zijn. Je kunt dan met het navigatieknopje COMMENTAAR van die desbetreffende update de naam van die persoon vermelden met het apenstaartje, bijvoorbeeld @Jan Jansen, is dit iets voor jou? Je hele 1e graad netwerk krijgt dit dan te zien en Jan Jansen zelf krijgt een extra MELDING dat zijn naam genoemd is bij die specifieke vacature.

Nog meer doen met taggen op LinkedIn

Taggen biedt nog meer mogelijkheden. Zo kan je ook bedrijven en instellingen attenderen op bepaalde berichten van jezelf ook anderen. Uiteraard alleen als zij een bedrijfspagina c.q. een universiteitspagina hebben aangemaakt.

Zie jij bijvoorbeeld iemand die op zoek is naar een nieuwe baan en je denkt dat de betreffende persoon interessant is voor een organisatie in je netwerk, dan kun je met behulp van de tags de aandacht van beide op elkaar vestigen. Uiteraard zal die persoon een 1e of 2e graad contact van jou zijn. Anders werkt taggen niet.

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+

, , ,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie