Inefficiënte strategie op social media (5)

Deze maand bespreken we nummer 5 van de 6 slechte gewoonten op social media:

Inefficiënte strategie

 Tegenwoordig weten de meeste bedrijven en organisaties wel dat ze actief moeten zijn op social media om hun producten en diensten te promoten. Maar gewoon deelnemen aan social media is niet genoeg. Je hebt een strategie nodig.

Wanneer je geen goed overdachte strategie hebt en zomaar willekeurige berichten plaatst en hoopt dat het aanslaat bij het publiek is, merk je dat je hier helemaal niets mee bereikt.

Heldere doelen stellen

Een organisatie hoort heldere doelen vast te stellen ten aanzien van haar social media marketinginspanningen, anders bereik je niet de gewenste resultaten.

Het is belangrijk dat je duidelijk bent over wat je wilt bereiken met social media marketing. Als je eigenaar van een retail website bent, dan wil je verkeer naar je productpagina’s om daar social mediaverkeer om te zetten in verkoop.

Als je een bedrijf in tuinonderhoud hebt, dan wil je waarschijnlijk social media gebruiken om je klanten te overtuigen dat je een ervaren lokale organisatie bent met kennis van zaken. Als business consultant wil je je kennis en expertise in jouw vakgebied laten zien.

Wie is je doelgroep?

Van te voren nadenken en je strategie bepalen, zorgt er voor dat je precies weet wat je gaat delen om je doelstellingen te behalen. Maar ook moet je je bewust zijn van je doelgroep! Als je bijvoorbeeld een café hebt in een kleine studentenstad en je probeert op social media publiek op te bouwen, dan moet je een keuze maken welk social mediakanaal daar bij past. In dit geval is Instagram een interessanter kanaal dan LinkedIn, omdat dit door jongeren vaker gebruikt wordt. Bespaar je de energie en stop minder tijd in LinkedIn en meer tijd in Instagram. Bepaal dus waar je publiek zit.

Wanneer plaats je berichten?

Stel ook vast op welke tijdstippen en hoe vaak je berichten plaatst. Hou het praktisch, simpel en creëer rust voor jezelf. Kortom: maak een planning.

Met een strategie is de kans veel groter dat je je doelstellingen gaat halen, omdat je deze afstemt op je doelgroep en je structuur brengt in je berichten.

We hebben nu vijf slechte gewoonten besproken:

  1. Geen activiteit of helemaal niet aanwezig zijn op social media
  2. Nietszeggende content
  3. Je publiek negeren
  4. Onlogische illustraties
  5. Inefficiënte strategie

Volgende keer bespreek ik de laatste, nummer 6: te grote verwachtingen.

Jeroen ’s-Gravendijk
Trainer Facebook en Twitter bij DeSocialmediaTraining.nl

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+

, ,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie