Welke eerste indruk geef jij op de sociale media?

You’ll never get a second chance for a first impression, luidt een bekend Amerikaans gezegde. En dat is een waarheid als een koe. In de online wereld maak je die eerste indruk in een fractie van een seconde. Vandaar dat ik in dit blog graag wat dieper wil ingaan op de visuele aspecten van je online presentatie. Ik heb al vaker het belang van een goede profielfoto benadrukt, dus daar ga ik nu niet verder op in. Wat ik hier ga behandelen, is de banner achter je foto, bovenin je LinkedIn profiel.

Welke afbeelding kies je?

Tijdens mijn trainingen In mijn trainingen leg ik altijd uit dat je een LinkedIn profiel kunt beschouwen als een persoonlijke website met een eigen URL. Veel van de deelnemers aan mijn LinkedIn-trainingen zijn zich helemaal niet bewust van de banner op hun profiel. Ze weten dus ook niet dat ze daar zelf een afbeelding kunnen plaatsen. Voor je aan de slag gaat, is het wel even goed om na te denken wat je ermee wilt. Ik geef je straks een aantal tips die je daarmee zeker kunnen helpen. Je kunt natuurlijk een eigen foto plaatsen (let wel op het formaat en de grootte) of je kiest voor een gratis stockfoto, die kunt vinden op bijvoorbeeld:

  • Pixabay
  • Unsplash

Banner op maat

Met behulp van Canva maak je eenvoudig je eigen LinkedIn banner. Het formaat is al gereed en je kan kiezen uit verschillende sjablonen. Ga daarvoor naar www.canva.com

Uiteraard kun je ook een grafisch vormgever aan het werk zetten en een ontwerp laten maken in het volgende formaat: 1584 x 396 pixels. Zo’n cadeautje heb ik onlangs mijzelf gegeven:

Handige tips:

  • Zorg dat je achtergrondfoto en je persoonlijke foto samen een professionele uitstraling hebben en elkaar versterken in plaats van elkaar verstoren.
  • Houd er rekening mee dat op de laptop je persoonlijke foto links in beeld komt en op je mobiel in het midden. Dus zorg voor voldoende ‘schuifruimte’ en bekijk achteraf zelf even het resultaat.
  • Bedenk even of het nodig is om je logo op de achtergrondfoto in beeld te brengen. Als je ook een bedrijfspagina hebt, staat het logo al rechts van je naam in beeld, dus dan is het dubbelop.
  • Let op de extensies: bestandstypes in JPG, GIF en PNG worden door LinkedIn ondersteund.
  • Je kan foto’s tot maximaal 8 MB uploaden.

Ik ben benieuwd hoe jij met deze tips erin slaagt om een onderscheidend profiel te maken, waarmee je een onvergetelijke eerste indruk maakt! Ben je nieuwsgierig geworden en zou je veel meer van LinkedIn willen weten, check dan onze website voor onze praktische LinkedIn workshops in het midden van het land.

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

, , , , ,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie