Je website kan beter. Vindt Google (bij mij hadden ze gelijk…)
Even terugspoelen naar zo’n jaar of 15 geleden… Mijn website zag er prima uit, trok aardig wat bezoekers, dus klaar en verder, dacht ik… Voor je het weet verwaarloos je je website en ben je steeds weer op zoek naar het nieuwste online media trucje.
Maar stel nou dat je website (makkelijk) toch veel beter kan maken?
Ik kwam daar achter (en nog steeds) via de gratis SEO tools van Google zoals de Search Console, Google Analytics en de tips die Google (vaak in het Engels) geeft op hun eigen blog.
I. Misvattingen over SEO
Veel bedrijven denken dat SEO voor hen niet nodig is. Ze denken dat het alleen belangrijk is als je veel bezoekers wilt en hoge posities in de zoekresultaten wilt behalen. Dit is echter een misvatting.
SEO is belangrijk voor elk bedrijf dat online aanwezig is. Het zorgt voor een professionele online aanwezigheid in Google en verbetert de gebruikerservaring op je website. Door te werken aan SEO verbeter je niet alleen je vindbaarheid maar verbeter je ook je bedrijfsimago.

Wil je op korte termijn alle essentiële SEO vaardigheden leren die nodig zijn voor het beter vindbaar maken van je website? Dan is de online SEO basiscursus (met 25 direct te starten videolessen) iets voor jou! Investering: €298 €148. Bekijk de cursus→
II. Waarom SEO toch belangrijk is (ook al verwacht je er weinig van)
- Representatief zijn in zoekresultaten is belangrijk voor je bedrijfsimago. Zelfs als je niet actief bezig bent met SEO, zal Google je website waarschijnlijk toch indexeren. Dit betekent dat je website wordt opgenomen in de zoekresultaten van Google. Deze zoekresultaten zijn vaak het eerste wat mensen zien als ze zoeken naar je bedrijf of product en matige kwaliteit Google vermeldingen (meta-titel en meta-omschrijving) kunnen een negatieve indruk achterlaten. Goed geschreven meta-teksten kunnen daarentegen zorgen voor een professionele uitstraling van je bedrijf en een positieve indruk op bezoekers.
- SEO zorgt voor een betere gebruikerservaring. Door te werken aan SEO optimaliseer je je website niet alleen voor de zoekmachines maar ook voor de bezoekers. Denk bijvoorbeeld aan het verbeteren van de laadtijd van de website of het verbeteren van de navigatie. Door te werken aan deze aspecten kan je de bezoekerservaring verbeteren, wat uiteindelijk kan leiden tot meer tevreden bezoekers en betere resultaten.
III. SEO tips die voor elke ondernemer zinvol zijn
Representatief online aanwezig zijn (dus ook in Google) en bezoekers van je website en optimale beleving bieden, dat wil toch elke ondernemer? Deze stappen helpen daarbij:
- Zorg voor een representatieve Google Bedrijfsprofiel vermelding. Een goed ingevulde en representatieve Google Bedrijfsprofiel vermelding kan ervoor zorgen dat je bedrijf goed wordt weergegeven in Google Zoeken en Google Maps. Zorg ervoor dat je bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer en openingstijden correct zijn vermeld. Dit zorgt niet alleen voor een goede indruk, maar kan ook helpen om meer bezoekers aan te trekken.
- Representatieve paginavermeldingen. Zorg er (via de Yoast WordPress plugin)voor dat de metatitel en meta-omschrijving van je belangrijkste pagina’s aantrekkelijk en informatief zijn. Dit kan ervoor zorgen dat mensen worden aangemoedigd om op jouw link te klikken in de zoekresultaten. Zorg er ook voor dat de informatie op de pagina zelf duidelijk en relevant is voor de zoekopdracht van de gebruiker.
- Meer behulpzame content toevoegen aan je website (blog!). Dit is niet alleen belangrijk voor SEO, maar het is ook van cruciaal belang voor een professionele uitstraling en het aantonen van je expertise en betrouwbaarheid. Door waardevolle en informatieve inhoud te bieden, bouw je geloofwaardigheid op bij je bezoekers en laat je zien dat je een autoriteit bent in jouw vakgebied. Dit kan ertoe leiden dat bezoekers langer op je site blijven, terugkomen voor meer informatie en uiteindelijk klant worden. Zorg er dus voor dat je content relevant, actueel en nuttig is voor je doelgroep.
- SEO kan zorgen voor betere gebruikerservaring. Het optimaliseren van je website voor zoekmachines zorgt er vaak ook voor dat je website ook beter geoptimaliseerd is voor bezoekers. Denk bijvoorbeeld aan het verbeteren van de laadtijd van de website of het verbeteren van de navigatie en de interne links. Door te werken aan deze aspecten kun je de bezoekerservaring verbeteren, wat vroeg of laat leidt tot meer contactverzoeken, offerte-aanvragen, verkopen en inschrijvingen.
De volgende stappen
Meer leren over hoe je je website nog representatiever en gebruiksvriendelijker kunt maken? En hoe gratis tools zoals de Google Search Console, zoekwoordsuggesties en Google Analytics daarbij kunnen helpen? Dan is mijn SEO cursus iets voor jou!
Via deze cursus leer je niet alleen hoe je beter vindbaar wordt in Google, maar ook hoe je perfect op je doelgroep gerichte behulpzame content schrijft en hoe je je bedrijf professioneel presenteert in Google. Zo til je je online presentatie naar een hoger niveau en zorg je ervoor dat bezoekers graag naar je website (terug)komen.
Zelfstudie, 25 videolessen, direct te starten