De kracht van persoonlijke en gerichte e-mailnieuwsbrieven

Is e-mailmarketing nog een relevant marketinginstrument tegenwoordig? Jazeker! Met goede nieuwsbrieven kun je topresultaten bereiken.  Dit is deel 1 van een serie van 3 artikelen over wat nieuwsbrieven goed maakt.

Persoonlijke en gerichte nieuwsbrieven scoren beter

Er zijn grofweg 2 manieren om een nieuwsbrief persoonlijk en gericht te houden:

a) Gebruik de (voor-)naam van de ontvanger (in de aanhef)

Voor de meeste mensen is hun voornaam het woord dat het meeste ‘triggert’. Uit onderzoek blijkt dat in gepersonaliseerde mails 14% vaker geklikt wordt op een link (naar de website of webshop) en dat het 10% meer omzet oplevert dan niet gepersonaliseerde mails. Het gebruiken van de naam in de onderwerpregel van de e-mailnieuwsbrief leidt zelfs to 26% meer ‘opens‘. Een ‘open’ betekent dat iemand de moeite heeft genomen om de mail te aan te klikken in zijn of haar mailbox om de inhoud te bekijken.

De nieuwsbriefsoftware van MailChimp biedt standaard (ook in de gratis versie) de mogelijkheid om de aanhef en de onderwerpregel te personaliseren en heeft overzichtelijke ‘reports’ met daarin de ‘open rate’ (hoe vaak de mail geopend is) en de ‘click rate’ (hoe vaak en op welke link er in de mail is geklikt). Hoe je dat doet leer je uiteraard tijdens de cursus MailChimp »

b) Segmenteer of basis van interesse

Segementeren lukt misschien nog niet als je net met e-mailmarketing begint, maar na het versturen van een aantal nieuwsbrieven kun je uit de statistieken waarschijnlijk een aantal interessante zaken afleiden met betrekking tot de interessegebieden van de abonnees.

Als je meerdere onderwerpen in je nieuwsbrief aan bod laat komen, dan kun je zien wie op welk onderwerp heeft geklikt. Zo mailen wij als desocialmediatraining.nl onder andere over Facebook, LinkedIN, SEO en MailChimp. Personen die klikken op de LinkedIn-tip in de nieuwsbrief kunnen we in de maillinglijst toewijzen aan een groep LinkedIn. Dit noemen ze segmenteren. Richting zo’n groep kun je een meer op maat gesneden nieuwsbrief sturen. Naast onze algemene nieuwsbrief kunnen we op deze manier een specifieke nieuwsbrief met extra LinkedIn tips sturen naar de mensen die daar volgens de statistieken in MailChimp in geïnteresseerd zijn.

Volgens dezelfde methode kun je in de loop van de tijd ook de abonnees onderscheiden die weinig tot niets doen met je e-mailnieuwsbrief (openen en/of doorklikken) en ze een ander soort boodschap sturen. Voorbeeld: als je altijd praktische beginnerstips (‘how to’) stuurt, kun je deze groep met minder geïnteresseerde mensen in plaats daarvan een nieuwsbrief sturen met ontwikkelingen rondom het onderwerp (‘insights’).

Het segmenteren van je mailingllijst en de inhoud van je nieuwsbrief richten op de specifieke informatiebehoefte van deze sub-doelgroepen zorgt volgens een recent onderzoek voor gemiddeld 28% minder uitschrijvers en 39% stijging van de ‘opens’; het aantal keer dat een nieuwsbrief geopend wordt.

Zelf gepersonaliseerde digitale nieuwsbrieven maken

Met MailChimp maak je eenvoudig fraai vormgegeven gepersonaliseerde digitale nieuwsbrieven die ook goed leesbaar zijn op mobiel.

Geen zin om het allemaal zelf uit te zoeken en dagen tijd te verliezen daarmee? Dan is onze 1-daagse cursus MailChimp de slimste oplossing:

Bekijk de cursus MailChimp »
Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
Reageer jij als eerste?

Geef een reactie