Laat Mailchimp voor je netwerken

water-stroom-slangBen jij ook zoveel tijd kwijt aan het najagen van klanten? De meeste ZZP-ers, coaches, therapeuten en andere persoonlijke experts houden niet van netwerken en acquisitie en kunnen het zich niet veroorloven om een verkoper in dienst te nemen.  Zou het niet handig zijn als je iemand kon vinden die je voor bijna niets aan het werk kunt zetten om voor jou te netwerken? De oplossing is makkelijker dan je denkt en heel dichtbij. Wat vind je van het idee om je website als verkoper in te zetten?

Als de klanten het water zijn dat jij nodig hebt om te overleven, dan ben jij de emmer en je website de waterleiding.  Huh? Als je het volgende verhaaltje leest, dan snap je wat ik daarmee bedoel.

Er was eens een dorpje dat zonder water kwam te zitten en een belangrijke keuze moest maken. De dichtstbijzijnde bron is het een heel eind lopen. Het heen en weer sjouwen van emmers is een hoop werk: een persoon kan met 5 keer lopen 10 volle emmers halen en is daarna uitgeput. Het aanleggen van een waterleiding zou een week of twee duren,  zou na voltooiing 30 emmers water per dag leveren en een paar uur per week aan onderhoud vragen.

Waar kies jij voor emmers sjouwen of een waterleiding aanleggen?

Als je deze metafoor vertaalt naar acquisitie en netwerken, dan ziet dat er zo uit:

De emmer-methode

  1. Ga naar 3 netwerk-events per maand. Dit vraagt ca. 9 uur inspanning, inclusief reistijd en voorbereiding.
  2. Aan elke bijeenkomst hou je 3 leads over, dus 9 leads in totaal. En dan doe je het goed!
  3. Van deze negen blijken er 3 werkelijk geïnteresseerd in jouw diensten.
  4. Met resterende drie heb je een aantal keren contact. Laten we zeggen dat dit je een uurtje of vijf kost.
  5. Van deze drie leads weet je er uiteindelijk één om te zetten in een klant.

Dat betekend dus dat het verkrijgen van een klant op deze manier je 14 uur per maand kost. Voor tien klanten heb je dan 140 uur en 10 maanden nodig. Deze klanten zullen niet eeuwig bij je blijven dus netwerken en acquireren blijven je aandacht vragen.

De waterleiding-methode

  1. Onderzoek de markt en bepaal de doelgroep die je wilt benaderen.
  2. Koppel  een e-mail marketing systeem aan je website. Dit systeem zorgt er voor dat mensen zich kunnen inschrijven op jouw website en automatisch periodiek waardevolle informatie van jou ontvangen.
  3. Schrijf artikelen, geef workshops en wordt lid van (online-) netwerkgroepen.
  4. Grijp alle (online-) contactmomenten aan om  mensen naar jouw website te verwijzen. Zorg ervoor dat de beschrijving bij jouw website-adres een directe aanleiding geeft om er op te klikken. Dit kun je doen door iets interessants (gratis) aan te bieden. Bijvoorbeeld een e-book of video met waardevolle tips.
  5. Je mailinglijst groeit en het gekoppelde e-mailmarketing systeem verzorgt automatisch het wekelijks contact met de inschrijvers .Terwijl jij doet wat je leuk en belangrijk vindt, werken met je bestaande klanten bijvoorbeeld, blijf je toch ‘top-of-mind’ bij je potentiële klanten.

Met deze methode zou het toch moeten lukken om tenminste 30 klanten per jaar te verkrijgen? Velen gingen je voor! J

Het opzetten van dit systeem kost je eenmalig ongeveer 20 uur om het op te zetten en slechts 10 uur per maand om het te onderhouden (= het schrijven van waardevolle artikelen). En het heeft geen plafond. Met dezelfde inspanning kun je 10, 20, 50, 100, 1.0000, 10.000 mensen bereiken.  Interessante gedachte, toch? Zorg er dus voor dat het opbouwen van je mailinglijst één van je top prioriteiten wordt!

Samenvatting

De emmer-methode (1 op 1 netwerken)

  • 140 uur om 10 klanten te krijgen. Als je er 30 per jaar wilt, dan vraagt dat per jaar 420 uur van je tijd.

De waterleiding-methode (1 op veel netwerken)

  • 20 uur opstartkosten en 10 uur per maand bloggen. Dit levert je zeker 30 klanten per jaar op tegen een inspanning van 140 uur per jaar.

Wil je veel tijd steken in het najagen van een handvol klanten of wil je zoveel mogelijk mensen bereiken en helpen met jouw kennis en vaardigheden? Kortom: investeer je alleen in netwerken of ook in een netwerksysteem?

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Reageer jij als eerste?

Geef een reactie