LinkedIn en HR-beleid

In december 2022 belde een van mijn LinkedIn-connecties. Ze vertelde dat ze 1 januari gaat beginnen in een nieuwe baan. Goed nieuws natuurlijk, maar ze had een probleem. Ze had nog wat vakantiedagen over en ging in de week voor kerst voor de laatste dag naar kantoor om haar smartphone in te leveren. Ook werd die dag haar zakelijke mailaccount afgesloten. En daar zat haar zorg. Want dat mailadres was ook haar primaire mailadres op LinkedIn. Inloggen zou daarna dus niet meer lukken.

Gelukkig bleek dat ze nog een paar andere mailadressen aan haar LinkedIn account had gekoppeld. Door een van die primair te maken, zou het probleem zijn opgelost. Helaas bleken die mailadressen verouderd en niet meer actief. Ik kon haar helpen met het advies om haar privémailadres toe te voegen als secundair mailadres in haar account en daarna deze primair te maken. Haar zakelijke mailadres kon ze daarna verwijderen.
Deze dame was gelukkig alert genoeg om even hulp te vragen voor ze haar baan helemaal had afgerond. Had ze dat niet gedaan, dan had ze later gemerkt dat ze geen toegang meer kreeg tot LinkedIn. Ook dat is wel weer op te lossen, maar dat kost veel tijd en gedoe. Ik heb daar eerder dit blog over geschreven.

Linkje met HR-beleid

In de bijna 13 jaar dat ik als trainer en expert werk met LinkedIn, zie ik bij veel kleinere bedrijven dat het beheer van sociale media niet goed is geregeld in het HR-beleid. Het is toch bijzonder dat als je een bedrijf gaat verlaten, je wel de sleutel van je leaseauto, je laptop, je smartphone moet inleveren bij je werkgever, maar er geen afspraken worden gemaakt over sociale media?

Er zijn bijvoorbeeld medewerkers die worden gevraagd om een bedrijfspagina aan te maken en te onderhouden. Over het algemeen wordt er geen 2e beheerder aangesteld. Niet zo handig, want als je dat wel doet, kun je altijd bij de bedrijfspagina. Nu moet je, als de beheerder er niet meer werkt, naar het LinkedIn Helpcentrum en een ticket aanmaken om je rechten terug te krijgen.

Mijn advies voor werkgevers

  • Maak bij een exitgesprek afspraken over wanneer het e-mailaccount wordt beëindigd en wijs je medewerker erop dat hij of zij accounts op sociale media veilig stelt door een ander e-mailadres toe te voegen en deze primair te maken.
  • Maak ook afspraken over wanneer het dienstverband eindigt en vraag de medewerker ook per die datum op LinkedIn bij ERVARING de functie af te sluiten. Ik zie zo vaak dat oude dienstverbanden op LinkedIn gewoon doorlopen.
  • Nog een laatste tip (en ik heb er nog veel meer): Hoe leuk is het om elke medewerker die uit dienst gaat, een mooie aanbeveling mee te geven via LinkedIn. Gewoon, omdat je die trouwe collega een goede start gunt in een andere werkomgeving en als blijk van waardering. Ik vind dat horen bij goed werkgeverschap.

Heb je hulp nodig?

Denk je bij het lezen van dit blog: “Oeps! Bij ons is het ook niet goed geregeld!” Boek dan een 1-op-1 LinkedIn Expert sessie online en ik loop alle punten waarop je zou moeten letten met je door, zodat je zelf een checklist kunt maken bij een exitgesprek. Deze lijst kun je ook zelf door-vertalen naar andere sociale media.

Deel dit bericht met je netwerk:

Trainer in LinkedIn - Judith de Pagter

Sinds 2010 ben ik zelfstandig expert en trainer in LinkedIn. Ik heb inmiddels ruim 5.500 cursisten op praktische wijze geholpen maximaal rendement online te bereiken.

Gerelateerde training

1-op-1 Expert sessie LinkedIn voor de ondernemer (1 uur) - Online via ZOOM

Bekijk training