Voordat je begint met het versturen van MailChimp nieuwsbrieven

Met MailChimp maak je vlot en zonder technische kennis professionele nieuwsbrieven. Lees voordat je begint deze 5 tips  en voorkom een valse start:

1. Zorg dat je mailinglijst schoon is

Een mailinglijst importeren in MailChimp? Dat kan, gebruik MailChimp alleen niet als een ‘list cleaning service’. Als je na je eerste mailing veel afmeldingen krijgt en als er veel mails niet aankomen doordat de mailadressen oud en vervallen zijn, dan is de kans groot dat MailChimp je account blokkeert. Je kunt dan geen mails meer verzenden totdat je alle mensen op die lijst hebt uitgeschreven. MailChimp vraagt je vervolgens om deze mensen met een gewoon mailprogramma (zoals Outlook) te benaderen en te vragen of ze zich via het inschrijfformulier willen aanmelden voor je nieuwsbrief. Doen ze dat, dan hebben ze je daadwerkelijk toestemming gegeven om ze nieuwsbrieven te sturen en dat vindt MailChimp erg belangrijk.

2. Veel dubbele mailadressen? Mailchimp ontdubbelt!

Wil je een grote mailinglijst importeren en staan er mogelijk een flink aantal mailadressen dubbel in vermeld? Dat is geen probleem. MailChimp ontdubbelt je lijst automatisch tijdens de import.

3. Vergeet de ‘preview text’ niet

De onderwerpregel van je nieuwsbrief is natuurlijk duidelijk en maakt de ontvanger nieuwsgierig. Maar heb je ook gedacht aan de ‘preview text’? Deze wordt in veel mailprogramma’s direct achter de onderwerpregel getoond. Zie het als een vervolg op de onderwerpregel en als een mooie kans om de lezer nog meer aan te moedigen om de rest van je nieuwsbrief te lezen. In MailChimp heb je hier 150 tekens voor.

4. Delen op social media doe je met ‘social cards’

Je kunt social media deelknopjes toevoegen aan je nieuwsbrief. Als je het daarbij laat, dan ziet een op Facebook of Twitter gedeelde nieuwsbrief er niet fraai uit. Oplossing: stel voor elke MailChimp mailing de ‘social cards’ in. Titel invoeren, omschrijving invoeren een een afbeelding toevoegen en je nieuwsbrief ziet er ook op de sociale media professioneel uit!

5. Met de “basic template” kun je meer dan je denkt

MailChimp biedt je een flink aantal templates als startpunt voor je nieuwsbrief. De mooiste kiezen? Nee, begin met de saaiste, kies een van de basic templates. Die is het meest flexibel en bloeit helemaal op als je de juiste ‘content blocks’ erin schuift met de handige ‘drag-and-drop editor’ en ze daarna vult met jouw schitterende content.

Veel meer leren over hoe je met het programma Mailchimp op eenvoudige wijze een professionele nieuwsbrief maakt? Geef je dan snel op voor de workshop E-mailnieuwsbrieven maken met MailChimp!

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+
Reageer jij als eerste?

Geef een reactie