De meerwaarde van een bedrijfspagina op social media

Steeds meer bedrijven zijn zich bewust hoe belangrijk het is om je goed te profileren via social media. Organisaties die zich primair richten op de consument, weten intussen hoe ze kanalen als Facebook en Instagram kunnen inzetten. Daarnaast is het voor elk bedrijf interessant om een bedrijfspagina aan te maken op LinkedIn. Toch zijn daar nog veel vragen over, merk ik in mijn training. Zo gaf ik laatst een training bij een organisatie die jaren geleden voor het bedrijf een persoonlijke pagina op LinkedIn hadden aangemaakt. Tijdens de training kwam de vraag naar voren wat er anders is aan een bedrijfspagina en wat er de meerwaarde van is. Ik pakte de flipover erbij en zette de verschillen op een rijtje.

Persoonlijke pagina versus bedrijfspagina

Persoonlijke pagina LinkedInLinkedIn bedrijfspagina
Is gratis, tot je je basis account upgrade naar een betaald Premium account.Is gratis. Voor advertenties moet je betalen.
Je kunt mensen die je kent, uitnodigen en mensen kunnen jou uitnodigen. Na acceptatie word je elkaars 1egraads connectie.Iedereen kan volger worden van een bedrijfspagina. Sinds de AVG kan je alleen nog op hoofdlijnen zien wie je volgers zijn: locatie, functie, senioriteitsniveau, bedrijfstak en bedrijfsgrootte. Op dit moment wordt een functionaliteit uitgerold waardoor je als beheerder contacten kunt uitnodigen om volger te worden van je bedrijfspagina.
Verderop in dit blog leg ik dat uit.
Een persoonlijk profiel kan je beschouwen als jouw online CV.Op een LinkedIn bedrijfspagina vul je algemene informatie over het bedrijf in. Bijvoorbeeld: logo, slogan, algemene beschrijving, website, locatie, datum oprichting en contactgegevens.
Connecties kunnen een aanbeveling schrijven.Op een bedrijfspagina kunnen mensen geen aanbevelingen of testimonials achterlaten.
Per update (bijdrage, artikel) kun je zien hoeveel mensen het hebben bekeken (weergave), wie het interessant hebben gevonden en wie er commentaar hebben gegeven plus de inhoud van het commentaar.Je kunt statistieken bekijken in elke gewenste periode van 7 dagen tot 12 maanden en alles wat daar tussenin zit op verschillende niveaus, zoals bezoekers, updates, volgers. Deze statistieken kan je ook exporteren om bijvoorbeeld te delen in een vergadering.
Onder de knop ACTIVITEIT vind je alle sociale meldingen terug.
Deze mogelijkheid bestaat niet op een persoonlijke pagina.Je kunt meer mensen toegang geven als beheerder van de bedrijfspagina. Ook mensen van buiten je organisatie, zoals iemand die content plaatst.
Deze mogelijkheid bestaat niet op een persoonlijke pagina.Je kunt aan een hoofdbedrijfspagina zogenaamde showcasepagina’s hangen. Dit zijn sub-pagina’s die je apart kan volgen. Je hoeft dus geen volger te zijn van de hoofdpagina. Die showcasepagina bevat wel minder algemene informatie dan de hoofdpagina, maar de werking is verder hetzelfde.

Hoewel het bovenstaande overzicht niet volledig is, geeft het wel de belangrijkste verschillen weer en laat het duidelijk zien wat de meerwaarde is van een aparte bedrijfspagina.

Nieuw: Contacten uitnodigen de bedrijfspagina te volgen

Momenteel implementeert LinkedIn een functionaliteit waarmee je als beheerder connecties van je persoonlijke profiel kunt uitnodigen om je bedrijfspagina te volgen. Op het moment van het schrijven van dit blog, heeft een deel van de LinkedIngebruikers deze optie al wel en anderen nog niet. Zelf sta ik ook nog in de wachtrij, maar gelukkig kon ik gebruik maken van het profiel van collega Corinne Keijzer. Je vindt de nieuwe functie in de beheermodus aan de rechterzijde.

 

 

Laat even van je horen

Ik zou het leuk vinden om van je te horen of deze nieuwe functie bij jou al actief en wat je ervan vindt.
Wil je meer weten over de mogelijkheden die LinkedIn jou en je bedrijf te bieden heeft? Overweeg dan eens, afhankelijk van je niveau, een van de volgende cursussen te volgen: Basisvaardigheden LinkedIn voor de ondernemer, Meer klanten met LinkedIn of de LinkedIn Summerschool 2019.
Je kunt ook met mij als individuele coach in LinkedIn werken of mij een voorstel laten maken voor een in-company training over LinkedIn.

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

, , , ,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie