Minder mogelijk in de gratis MailChimp versie

Medio mei 2019 zijn de MailChimp abonnementsvormen ingrijpend veranderd. Ook de gratis versie is niet buiten schot gebleven.

Twee belangrijke beperkingen:

1. Slechts één mailinglijst gratis

Je hebt in het gratis account nog maar één mailinglijst (Audience) tot je beschikking.

In een gratis MailChimp account is de knop ‘Create Audience’ uitgeschakeld (wit) en bovenaan de pagina zie je de melding “You’ve hit your audience limit” en de suggestie om je account te upgraden naar een betaalde variant:

Betalen is waarschijnlijk niet nodig want er zijn alternatieven. Binnen een lijst kun je gebruik maken van de volgende indelingsmogelijkheden:

Tags: elke abonnee kun je voorzien van een tag (een ‘labeltje’). Dat kan van alles zijn. Je kunt abonnees het kenmerk ‘lead’ geven of ‘klant’, ‘particulier’ of ‘zakelijk’ Of ‘regio Noord’, ‘regio Zuid’ etc. 

Abonnees zien niet van welke tags je ze voorziet. Ook niet als ze onderaan de nieuwsbrief klikken op ‘Persoonsgegevens aanpassen’ (‘update profile’).

Groups: Wil je abonnees binnen je mailinglijst wel zelf laten aangeven in welke groep ze thuishoren, dan kun je gebruik maken van ‘Groups’.

Voorbeeld: je kunt een groep aanmaken met de naam ‘Interessegebied’ en ze daarmee de mogelijkheid geven om aan te geven wat ze graag willen ontvangen.

Klik helemaal rechts onderaan in de footer van www.vlot-en-goed.nl maar eens op de oranje knop ‘Nieuwe tips direct in je mailbox‘. Dan kun je kiezen welke tips je wilt ontvangen: WordPress tips, MailChimp tips en/of SEO tips. Op die manier maak ik gebruik van ‘groups’ binnen mijn ‘Audience’ (mailinglijst).

Per organisatie verschilt de wens of en hoe de doelgroepen worden ondergebracht in:

  • Meerdere (gratis) accounts
  • Meerdere audiences (niet meer gratis dus)
  • Een audience opdelen in Groups (gratis)
  • Binnen een audience gebruik maken van tags (gratis)

In de cursus MailChimp komen deze opties uitgebreid aan bod, inclusief de manier waarop je abonnees bij het importeren kunt voorzien van de juiste tag en of group.

2. Unsubscribers tellen nu ook als abonnee

Mensen die zich hebben uitgeschreven (‘unsubscribers’), tellen vanaf nu mee als abonnee.

Dit is op te lossen door ‘unsubscribers’ te archiveren. Dat is zeker aan te raden, want personen die gearchiveerd zijn, tellen niet mee als het gaat om de 2000 gratis abonnees en ook binnen betaalde abonnementsvormen tellen ze niet mee. 

Archiveren van contacten zorgt er dus voor dat je minder snel (meer) hoeft te gaan betalen.

Zo archiveer je uitgeschreven personen

Uitgeschreven personen archiveren doe je door eerst een selectie (‘segment’) te maken van alle contacten die de email marketing status ‘unsubscribed’ hebben:

Daarna selecteer je alle personen en klik je via ‘Actions’ op de optie ‘Archive’:

Gearchiveerde personen terugvinden en activeren

Gearchiveerde personen terugvinden en weer activeren als abonnee gaat als volgt:

Als er in een volgende import gearchiveerde personen meekomen, dan zijn deze personen na de import ook weer geactiveerd en tellen ze weer mee als abonnee.

Na het uitvoeren van ‘unarchive’ krijgt de persoon weer de status die hij/zij daarvoor had. Dus als je iemand hebt gearchiveerd die zich had uitgeschreven, dan heeft deze persoon na de actie ‘unarchive’ nog steeds de email marketing status “unsubscribed”. Die kun je zelf, in het kader van de bescherming van de consument, niet wijzigen naar “subscribed”. Dat gebeurt alleen als de persoon zich via het aanmeldformulier weer inschrijft.

Sneller je weg vinden in MailChimp

Alhoewel MailChimp zeer gebruiksvriendelijk is, vindt niet iedereen snel de rode draad door deze Engelstalige software. Daar is natuurlijk een oplossing voor: de MailChimp cursus

Stap voor stap word je in de juiste volgorde door MailChimp geleid. Je mist de belangrijke en soms ‘verstopte’ instellingen niet en je bespaart een hoop tijd.

Medio mei 2019 zijn de MailChimp abonnementsvormen ingrijpend veranderd. Ook de gratis versie is niet buiten schot gebleven.

Twee belangrijke beperkingen:

1. Slechts één mailinglijst gratis

Je hebt in het gratis account nog maar één mailinglijst (Audience) tot je beschikking.

In een gratis MailChimp account is de knop ‘Create Audience’ uitgeschakeld (wit) en bovenaan de pagina zie je de melding “You’ve hit your audience limit” en de suggestie om je account te upgraden naar een betaalde variant:

Betalen is waarschijnlijk niet nodig want er zijn alternatieven. Binnen een lijst kun je gebruik maken van de volgende indelingsmogelijkheden:

Tags: elke abonnee kun je voorzien van een tag (een ‘labeltje’). Dat kan van alles zijn. Je kunt abonnees het kenmerk ‘lead’ geven of ‘klant’, ‘particulier’ of ‘zakelijk’ Of ‘regio Noord’, ‘regio Zuid’ etc. 

Abonnees zien niet van welke tags je ze voorziet. Ook niet als ze onderaan de nieuwsbrief klikken op ‘Persoonsgegevens aanpassen’ (‘update profile’).

Groups: Wil je abonnees binnen je mailinglijst wel zelf laten aangeven in welke groep ze thuishoren, dan kun je gebruik maken van ‘Groups’.

Voorbeeld: je kunt een groep aanmaken met de naam ‘Interessegebied’ en ze daarmee de mogelijkheid geven om aan te geven wat ze graag willen ontvangen.

Klik helemaal rechts onderaan in de footer van www.vlot-en-goed.nl maar eens op de oranje knop ‘Nieuwe tips direct in je mailbox‘. Dan kun je kiezen welke tips je wilt ontvangen: WordPress tips, MailChimp tips en/of SEO tips. Op die manier maak ik gebruik van ‘groups’ binnen mijn ‘Audience’ (mailinglijst).

Per organisatie verschilt de wens of en hoe de doelgroepen worden ondergebracht in:

  • Meerdere (gratis) accounts
  • Meerdere audiences (niet meer gratis dus)
  • Een audience opdelen in Groups (gratis)
  • Binnen een audience gebruik maken van tags (gratis)

In de cursus MailChimp komen deze opties uitgebreid aan bod, inclusief de manier waarop je abonnees bij het importeren kunt voorzien van de juiste tag en of group.

2. Unsubscribers tellen nu ook als abonnee

Mensen die zich hebben uitgeschreven (‘unsubscribers’), tellen vanaf nu mee als abonnee.

Dit is op te lossen door ‘unsubscribers’ te archiveren. Dat is zeker aan te raden, want personen die gearchiveerd zijn, tellen niet mee als het gaat om de 2000 gratis abonnees en ook binnen betaalde abonnementsvormen tellen ze niet mee. 

Archiveren van contacten zorgt er dus voor dat je minder snel (meer) hoeft te gaan betalen.

Zo archiveer je uitgeschreven personen

Uitgeschreven personen archiveren doe je door eerst een selectie (‘segment’) te maken van alle contacten die de email marketing status ‘unsubscribed’ hebben:

Daarna selecteer je alle personen en klik je via ‘Actions’ op de optie ‘Archive’:

Gearchiveerde personen terugvinden en activeren

Gearchiveerde personen terugvinden en weer activeren als abonnee gaat als volgt:

Als er in een volgende import gearchiveerde personen meekomen, dan zijn deze personen na de import ook weer geactiveerd en tellen ze weer mee als abonnee.

Na het uitvoeren van ‘unarchive’ krijgt de persoon weer de status die hij/zij daarvoor had. Dus als je iemand hebt gearchiveerd die zich had uitgeschreven, dan heeft deze persoon na de actie ‘unarchive’ nog steeds de email marketing status “unsubscribed”. Die kun je zelf, in het kader van de bescherming van de consument, niet wijzigen naar “subscribed”. Dat gebeurt alleen als de persoon zich via het aanmeldformulier weer inschrijft.

Sneller je weg vinden in MailChimp

Alhoewel MailChimp zeer gebruiksvriendelijk is, vindt niet iedereen snel de rode draad door deze Engelstalige software. Daar is natuurlijk een oplossing voor: de MailChimp cursus

Stap voor stap word je in de juiste volgorde door MailChimp geleid. Je mist de belangrijke en soms ‘verstopte’ instellingen niet en je bespaart een hoop tijd.

Meer weten? Klik dan op de onderstaande knop en lees wat je leert en bereikt met de cursus MailChimp:

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Reageer jij als eerste?

Geef een reactie