Nepnieuws in tijden van Corona

Crisistijden leiden vaak tot veel verkeerde informatie. Covid-19 is ontwikkeld in een Chinees laboratorium, de paus is positief getest. Waarom zie je eigenlijk zoveel desinformatie op social media? Zijn mensen zo hopeloos goedgelovig en zorgt angst dat ze open staan voor de meest onzinnige informatie?

Mensen vinden het vaak ook leuk om nepnieuws te lezen en dit dan met elkaar te delen op social media. Zorgwekkend is wel de informatie over mogelijke behandelingen van Covid-19. Neem het voorbeeld van de man die chloroquine innam. Honderden miljoenen mensen hoorden al van chloroquine, maar het aantal mensen dat dit middel innam was toch minimaal.

Nepnieuws herkennen

Maar zelfs als nepnieuws niet zo veel effect heeft als vaak wordt gevreesd, is het toch beter om het te kunnen herkennen. Een betrouwbare aanwijzing is de bron: veel succesvolle berichten met nepnieuws beginnen met ‘een vriend met een oom in Wuhan’ of ‘een vriend wiens vader bij het Center for Disease Control werkt’. Het is beter om vermeende oorzaken, gevolgen of genezingen voor Covid-19 via een online zoekopdracht te verifiëren. Als verschillende algemeen erkende bronnen hetzelfde zeggen, kun je uitgaan van betrouwbare informatie.

Wat schrijnender is bij nepnieuws, is dat mensen nuttige informatie juist negeren en adviezen niet opvolgen. Herinner je je nog dat ons land in een intelligente lockdown ging en mensen toiletpapier gingen hamsteren, ondanks dat gezegd werd dat er voldoende voorraad was?

Informatie controleren

Bij het lezen van informatie vergelijken mensen eerst wat verteld is met hun bestaande overtuiging: als het past, wordt de informatie geaccepteerd. Nepnieuws profiteert hiervan door onze vooroordelen te versterken. Om deze eerste reactie te overwinnen is vertrouwen nodig; een erkenning dat degene die ons aanspreekt competent is en niet probeert te manipuleren. Het controleren van informatie is daarom zeer belangrijk. Het zal het geloof in echt nieuws en gedegen advies versterken.

Kortom: blijf kritisch bij het lezen van informatie op social media, check bronnen en laat je niet gek maken!

Jeroen ’s-Gravendijk
The New Media Factory

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

, , ,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie