Per 15 juni 2024 is ons nieuwe adres: ABOG Business Centre – Vanadiumweg 25, Amersfoort

NIET OP KLIKKEN | Verdachte E-mails en Chatberichten uit naam van Facebook

Heb je recent een e-mail of chatbericht ontvangen dat lijkt op een bericht van Facebook, maar voelt het niet helemaal goed? Wees dan extra alert!

In deze blog bespreken we hoe je een verdacht bericht kunt herkennen en wat je eraan kunt doen.

1. Nooit Wachtwoorden Vragen

Eerst en vooral, onthoud dat Facebook nooit om je wachtwoord vraagt in een e-mail, noch het wachtwoord suurt als bijlage. Dit is een klassieke techniek van oplichters om toegang te krijgen tot je persoonlijke informatie.

2. Kenmerken van Nepmails

Oplichters zijn handig in het nabootsen van officiële communicatie. Nepmails die lijken te zijn verzonden door Facebook kunnen meldingen bevatten over vriendschapsverzoeken, chatberichten, evenementen, foto’s en video’s. Ze kunnen ook valse claims bevatten dat jij de community richtlijnen hebt geschonden, of waarschuwingen over je account.

3. Te mooi om waar te zijn

Wees op je hoede voor berichten met claims of aanbiedingen die te mooi klinken om waar te zijn, zoals het winnen van een Facebook-loterij. Deze zijn bijna altijd een lokmiddel om jouw gegevens te bemachtigen.

4. Ongemakkelijke Chatberichten

Als je een chatbericht ontvangt dat je ongemakkelijk maakt, vertrouw op je gevoel. Deze berichten kunnen een poging zijn om je in de val te lokken.

5, Wat te Doen bij Verdachte Berichten

Als een e-mail of chatbericht van Facebook verdacht lijkt, OPEN DAN DEZE NIET, en klik zeker NIET op bijlagen.

Wees altijd alert en denk twee keer na voor je op een link klikt of persoonlijke informatie deelt.

Toch fout gegaan?

Is het toch fout gegaan en kan je nergens meer bij, stuur mij een bericht en ga ik met je meekijken (tegen betaling) of ik jouw account voor je terug kan halen.

Jeroen ’s-Gravendijk
Eigenaar van Social Media Bureau TNMF
en Facebooktrainer bij DeSocialMediaTraining.nl

 

 

Deel dit bericht met je netwerk:

Facebook trainer - Jeroen 's-Gravendijk

Jeroen ‘s-Gravendijk heeft een hotelschool achtergrond en heeft daar geleerd hoe je mensen kan beïnvloeden op een sociale manier. Via een uitstapje naar Direct Marketing, waar hij als klantenservicemanager werkzaam was, startte hij in 2010 met zijn social mediabureau The New Media Factory – www.tnmf.nl.

Gerelateerde training

Cursus Facebook zakelijk toepassen (van a tot z) - live in Amersfoort

Bekijk training