De nieuwe social mediatrends van 2019

Elk jaar zijn er weer nieuwe trends in social medialand te ontwaren. Zo ook in 2019. Hier 5 op een rij:

Trend 1: Social Listening oftewel monitoring

Social listening betekent het op het internet zoeken naar alle vermeldingen van jouw merk. Hiermee krijg je inzicht in je reputatie. Wat vinden mensen nu eigenlijk van jouw product of merk?

Deze methode gaat in 2019 een enorme vlucht nemen en helpt  bij het genereren van leads en social selling (contact leggen met je klant en interactie realiseren met je klant via social media). Mensen hebben de behoefte hun frustraties, ideeën en aanbevelingen te delen op social media, dus met social listening weet je wat er bij je potentiële klanten speelt en kun je daar op inspelen.

Trend 2: Video content

Ook dit jaar groeit het gebruik van video content. Dit geldt voornamelijk voor live video’s. Dit was al populair op Youtube, maar nu ook op Facebook en Instagram. We krijgen zelfs nu een seintje als iemand live gaat.

Authentieke en korte video’s lijken het populairst op social media te zijn. Ze verhogen de betrouwbaarheid en relevantie van je merk of product. Het is eigenlijk een trend die je niet mag negeren.

Het wordt ook steeds makkelijker om video’s te maken door de kwaliteit van mobiele telefoons en handige apps, maar ook wordt het spontane zo gewaardeerd. Het is helemaal niet erg als het er niet strak uit ziet.

Trend 3: Micro-influencers

De afgelopen jaren zijn social media influencers steeds populairder geworden. We hebben Instagram sterren, Twitter beïnvloeders en Facebook miljonairs. Deze mensen hebben miljoenen volgers. Hun berichten, vlogs of tweets zijn meteen te zien. Daar kan geen TV-reclame tegenop.

Een nadeel van deze influencers is dat ze ook steeds meer vragen voor hun diensten. En daardoor zijn micro-influencers populair aan het worden. Zij hebben zo’n 10.000 volgers, die heel betrokken zijn bij het doen en laten van hun influencer. Deze influencers worden namelijk gezien als deskundige op hun gebied.

In 2019 worden deze micro-influencers steeds meer ingezet.

Trend 4: Personalisatie

Je kunt er ongerust over zijn dat allerlei data over iedereen verzameld wordt en dat deze gebruikt worden voor gepersonaliseerde marketing, maar je kunt het ook van de andere kant zien. Door deze verzamelde informatie krijgen mensen ook precies de producten en/of merken aangeboden die bij hen passen. Het gaat in 2019 steeds meer gebruikt worden.

Trend 5: Tijdloos

Een hele belangrijke trend is real time communicatie, zoals 24/7 klantenservice, chatbots en constante monitoring. Waarom? Social Media Never Sleeps!

Mensen verwachten dat je direct reageert op hun boze tweet. Men heeft geen geduld meer en wil dat hun probleem meteen opgelost wordt.

Kortom, 2019 zit weer vol social media uitdagingen. Nieuwe tools en mogelijkheden zullen ontwikkeld worden om deze uitdagingen het hoofd te bieden. Als merk en/of product kun je echt niet meer zonder social media, dus maak gebruik van deze trends. Veel succes en vooral veel plezier met deze trends!

Jeroen ’s-Gravendijk
The New Media Factory

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

, , , ,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie