Podcasts? Is dat iets voor mij?
Ik ken Gerhard te Velde – podcastmaker al 12 jaar. We legden LinkedIn contact in 2011 omdat we beiden in de facilitaire branche in Utrecht werkten. Nu is hij professioneel podcastmaker en ik geef LinkedIn trainingen.
Via een post van Gerhard op LinkedIn waarbij hij een oproep deed om in contact te komen met communicatie-marketing afdelingen van bedrijven die overwegen om met podcasts te beginnen, nam ik contact op voor dit interview, omdat ik denk dat er klanten van desocialemdiatraining.nl zijn voor wie dit interessant kan zijn.
Ik stel in mijn interview vijf vragen aan Gerhard:

1. Wat is in het kort de geschiedenis van de podcast?
In de jaren ’80 van de vorige eeuw had je de voorloper van podcasts: audioberichten die offline werden opgeslagen en offline werden gedeeld.
In 2004-2005 werden er shows (broadcasts) opgenomen en die kwamen beschikbaar op de Ipod. Van daaruit is de naam Podcast ontstaan. Dat is eigenlijk de periode waarin we ook de term social media zijn gaan gebruiken. Dus in die zin sluit dit interview daar mooi op aan.
In Nederland zijn al veel mensen langer met podcasts bezig, maar je zag in Coronatijd dat het een flinke vlucht heeft genomen. Ook omdat iedereen inmiddels voldoende dataruimte op zijn telefoon heeft, worden er vaak podcasts beluisterd via de telefoon.
2. Wat zijn de drie grootste voordelen van een podcast?
- Het is vrij makkelijk om een extra communicatiekanaal toe te voegen en de content is ook echt van jou. In tegenstelling tot bijvoorbeeld adverteren via Facebook of LinkedIn, dat is niet jouw medium. Je zou een parallel kunnen trekken met het plaatsen van jouw blogs op jouw website. Dat is ook content die van jou is.
- De diepgang die je in podcasts kunt stoppen gecombineerd met hoe dichtbij je daarmee kunt komen bij je doelgroep. Je moet het bij podcasts niet hebben van hele grote aantallen luisteraars. Je moet niet verwachten dat er elke week 10.000 luisteraars bij komen. Tenzij je een BN-er in je podcast uitnodigt. En zo zijn er nog wel meer trucjes die je kunt toepassen. De meeste podcasts hebben enkele tientallen / honderdtallen tot duizendtallen luisteraars als je het heel goed doet. De mensen die luisteren die kiezen er heel bewust voor en die luisteren ook lang. Dat kan wel oplopen tot 30 minuten. Terwijl je maar een paar seconden kijkt naar een reclamespotje bijvoorbeeld.
- Je kunt podcasts heel erg naar je eigen hand zetten. Het is multi inzetbaar. Je kunt een podcast aan een project koppelen. Je bent bijvoorbeeld een bouwbedrijf en je start een nieuw project, dan kun je daar een podcast voor maken. Of je bent een groter bedrijf en je besluit om een podcastserie te maken voor de medewerkers. Je kunt het inzetten om klanten te werven. Kortom er is altijd wel een vorm voor een podcast te vinden die past bij jouw doelstellingen.
3. Wat heb je nodig om een goede podcast te maken?
Het hangt van je budget af. Wat je veel ziet is Do It Yourself: dus met de telefoon op tafel en dan uitzenden. Dan leg je de lat wel heel erg laag en heb je geen kosten. Zo ben ik (Gerhard) een familie podcast aan het maken, waar alleen mijn naaste familie naar luistert. Daar heb ik geen ambities, dus dan kun je dat prima op die manier doen.
Een volgende stap is professionele apparatuur en microfoons aanschaffen. Reken op een investering van € 1.500.
Als je in deze tijd met een podcast wil beginnen, dan moet je echt wel niveau meebrengen. Denk aan een stuk advies over je strategie: hoe ga je het precies inzetten? Een stuk creatie: wat voor format ga je gebruiken. Daarna komt de productie. Vaak wordt tegenwoordig bij podcast ook video opgenomen Dat is echt een trend. Podcasts gaan vaak met video naar YouTube. Reken daarvoor met € 3.000.
Je kunt ook een podcast upgraden met geluiden of muziek. Dan ben je echt wel richting een professionele podcast aan het gaan.
Wil je een professionele podcastmaker aan het werk zetten, inclusief advisering, reken dan tussen de € 2.500 en € 5.000 per aflevering. Er zit een hele organisatie omheen: je moet format bepalen, je moet gasten selecteren, je bent met voorgesprekken bezig. Er zit een heel redactieproces aan vast bijvoorbeeld.
Kortom het hangt helemaal af van je ambities.
4. Waarom ben je podcastmaker geworden Gerhard?
Ik liep buiten met een podcastmaker en luisterde een podcast. Hij moedigde mij aan om te gaan produceren. ‘Waarom zou je alleen podcasts consumeren in plaats van produceren?’ En zo ben ik gestart. Ik ben van nature nieuwsgierig van aard. Met mijn spullen op pad en met mensen praten dat ligt mij wel. Zo ben ik erin gerold.
In 2020 won ik een prijs: BNR Dutch Podcast Award. Ik zag dat als een soort aanmoedigingsprijs. Uiteraard gebruik ik dit in ieder gesprek dat ik voer. En dat helpt wel.
Vooral de creatieve kant aan mijn beroep vind ik heel erg leuk. Dat je elke keer weer iets nieuws mag verzinnen.
5. Wat is je allerbelangrijkste tip als je een podcast gaat maken?
Als je echt met podcasts aan de slag wil als bedrijf, zoek een professionele partij uit om mee in gesprek te gaan. Er zijn veel podcastmakers, dus er is er altijd wel eentje in de buurt.
En begin gewoon. Maak een begin met 5 afleveringen samen met een podcastmaker of onder begeleiding van en dan merk je vanzelf wat het doet.
Tenslotte
Heeft dit interview je aan het denken gezet en wil je onderzoeken of podcasts iets voor jouw bedrijf zou kunnen zijn, voeg Gerhard te Velde dan gerust toe op LinkedIn en kom met hem in gesprek!
Interviewer: Judith de Pagter
dd 30 augustus 2023