Per 15 juni 2024 verhuizen wij naar ABOG Business Centre – Vernadiumweg 25 – Amersfoort

Schrijven voor social media in 2023: tips en tools

Schrijven voor sociale media vereist talent, creativiteit, focus en een diepgaand begrip van je publiek. Hier zijn een paar tips om je op weg te helpen, want schrijven voor sociale media is geen gemakkelijke klus!

Je moet snel en gevat, reageren op trending topics. En als je ooit een bericht met een typefout publiceert, zullen mensen je opmerken en bellen. Maar het is ook leuk en lonend. Geweldige inhoud kan je helpen om inspirerende gesprekken te starten, betrokken communities op te bouwen en zelfs de verkoop rechtstreeks te beïnvloeden.

Hier volgen enkele tips en hulpmiddelen die je zullen helpen om in een mum van tijd meer zelfverzekerd én effectiever posts voor sociale media te schrijven.

Schrijven voor social media: 7 tips voor 2023

  1. Begin gewoon met schrijven (je kunt later altijd nog bewerken)
    Een writer’s block bestaat echt, maar er is een eenvoudige manier om er voorbij te knallen: begin gewoon met schrijven zonder erover na te denken.Begin te typen wat er in je opkomt en vergeet de zinsstructuur, spelling en interpunctie (even). Houd gewoon je vingers in beweging. De bewerking komt later.
  2. Spreek de taal van sociale media
    Dit betekent natuurlijk verschillende dingen op verschillende platforms.
    LinkedIn is bijvoorbeeld een platform voor werkende professionals. Het publiek op TikTok is meer casual. Dit is direct van invloed op je “tone of voice” .
  3. Maak je berichten toegankelijk
    Als social media schrijver moet je ervoor zorgen dat iedereen in je publiek iets van je posts kan begrijpen en er iets uit kan halen.
    Onbegrijpelijke berichten helpen je niet om je doelen op sociale media te bereiken. Sterker nog: het kan een averechts effect hebben en je merk zelfs afbreken.
  4. Houd het simpel
    Stel je voor dat je naar een 8e klasser schrijft. Gewoon Jip & Janneke taal. Geen ingewikkelde verhandelingen in vakjargon. Om contact te maken met je publiek, moet je een taal spreken die ze begrijpen. Zeg iets authentieks. Gebruik duidelijke taal en korte zinnen. Oefen op je nichtje, moeder of vriend en kijk of ze je bericht begrijpen.
  5. Schrijf naar de lezer toe
    Je social media publiek staat niet te popelen om erachter te komen wat je bedrijf van plan is of wat belangrijk voor je is (tenzij het superrelevant is). Ze willen weten wat er voor hen in zit. Daarom moet je altijd schrijven vanuit het perspectief van de lezer. Maak van hen de held. Dus in plaats van een saaie lijst met functies te plaatsen die zojuist aan je product zijn toegevoegd, vertel je je publiek hoe hun leven zal verbeteren als ze het gebruiken.
  6. Heb een duidelijk doel voor ogen
    … en schrijf dat doel bovenaan je concept op om je gedachten bij het doel te houden terwijl je schrijft.
    Welke actie wil je dat de lezer onderneemt? Wil je dat ze een reactie achterlaten of doorklikken naar je website? Wat het ook is, maak het duidelijk in een CTA (call to action).
  7. Gebruik (de juiste) afbeeldingen om je woorden te verbeteren
    Deze spreekt voor zich. Eén beeld zegt meer dan duizend woorden, toch? We hebben het al in een eerdere blog gehad over het belang van het toevoegen van alt-tekst aan afbeeldingen, maar de afbeeldingen die je kiest, zijn het belangrijkst.

Jeroen ’s-Gravendijk | Eigenaar TNMF.nl
Facebooktrainer bij DeSocialMediaTraining.nl

Deel dit bericht met je netwerk:

Facebook trainer - Jeroen 's-Gravendijk

Jeroen ‘s-Gravendijk heeft een hotelschool achtergrond en heeft daar geleerd hoe je mensen kan beïnvloeden op een sociale manier. Via een uitstapje naar Direct Marketing, waar hij als klantenservicemanager werkzaam was, startte hij in 2010 met zijn social mediabureau The New Media Factory – www.tnmf.nl.

Gerelateerde training

Basiscursus Zakelijk Toepassen Social Media - live in Amersfoort

Bekijk training