Social Media rapporten maken

Een social mediarapportage is een van de meest waardevolle en cruciale onderdelen van je social media marketing. Rapportages laten zien wat werkt en wat niet werkt, welke berichten beter presteren dan anderen. Ze laten de sterktes en zwaktes zien in je social mediastrategie.

Hier zijn 5 stappen om een social mediaverslag te genereren:

Stap 1: Definieer je doel
Bedenk voordat je iets doet, waarom je iets doet. Wil je weten of je je doelen bereikt hebt, of je strategie werkt, wat je successen zijn?

Stap 2: Definieer je ontvanger
Wie leest het verslag? Waarmee kan het hem/haar helpen?

Stap 3: Definieer het tijdsbestek
Wil je een wekelijks, maandelijks, kwartaalverslag? Wil je vergelijken met een afgelopen periode of met vorig jaar? Wil je kerncijfers vergelijken?

Stap 4: Beslis welke data je opneemt
Dit is het meest belangrijke van je rapportage

Stap 5: Ontwerp het rapport
Dit is de meest uitdagende stap. Hoe organiseer je je data zodanig dat het logisch en begrijpelijk is. Een paar tips:

  • Gebruik niet teveel data
  • Probeer met illustraties (grafieken) het belangrijke in beeld te brengen
  • Voeg inzichten toe door top 5 posts in bereik, engagement en clicks te laten zien

In Google Sheets of Google Docs vind je een aantal kant-en-klaar templates. Je kan natuurlijk ook zelf een mooi rapport in Photoshop, Venngage of Infogram maken.

Met deze vijf stappen maak je een professioneel social media rapport.

Jeroen ’s-Gravendijk
Eigenaar The New Media Factory

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

, , , , , , ,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie