Social Media Trends in 2020

In de afgelopen tien jaar is social media uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie van elk bedrijf. Het is ook wel duidelijk waarom. Er zijn immers wereldwijd 3,8 miljard mensen die social media gebruiken en dat groeit en groeit.

Social media is een effectieve manier om een duurzame relatie op te bouwen met je doelgroep. Bedrijven maken daarom graag gebruik van social media. Social media is echter wel steeds in ontwikkeling. In deze blog laat ik je zien welke 4 trends er in 2020 te onderscheiden zijn.

  1. Personalisatie

Personalisatie is een trend die al jaren in het marketinglandschap aanwezig is, maar nog steeds groeikansen laat zien op het gebied van social media. Wanneer je jouw merk sociaal verkoopt, is het belangrijk om jouw content af te stemmen op het relevante doelsegment. Dit is duidelijk te zien in het geval van advertenties op social media platforms, zoals Facebook die geavanceerde targeting- en aanpassingsfuncties voor advertentiecampagnes aanbieden.

Door de zichtbaarheid van je merk te vergroten op sociale platforms door middel van personalisatie, geef je je potentiële klanten een ervaring die laat zien dat je om hen geeft.

  1. Instagram verbergt likes

Of je nu op zoek bent naar meer volgers of dat je een uniek merkprofiel wilt creëren, Instagram is een medium dat je niet over het hoofd kunt zien.

De hoeveelheid likes geeft normaal gesproken de betrokkenheid bij een bericht aan. Instagram heeft likes echter minder prominent gemaakt. Gebruikers kunnen alleen hun eigen likes bekijken. Dit heeft te maken met het groeiende bewustzijn van geestelijke gezondheid en het stigma dat likes een maatstaf zijn voor populariteit en validatie.

Qua marketing moeten er daarom nieuwe manieren gevonden worden om bereik en succes te meten. Dit kan door het gebruik van Instagram-advertenties. Je hebt daar wel een marketingbudget voor nodig natuurlijk. Iets anders is om in te zetten op ‘verhalen’. Zorg dat je je merk menselijk maakt.

  1. Veranderende prestatiestatistieken

Mede vanwege het bovenstaande punt dat likes minder zichtbaar zijn, moeten er andere maatstaven gevonden worden om de kwaliteit van de betrokkenheid weer te geven. Dus afstappen van ijdelheidscijfers en gaan voor de echte bruikbare resultaten, zoals metrische gegevens die leads genereren.

  1. Video is nog steeds de toekomst

Videocontent is al lang in opkomst op alle social media platforms. Denk aan korte TikToks of Instagramverhalen, Facebooklive of Youtube. Als je nog geen video’s maakt, is het tijd om op die trein te springen en deze op te nemen in je contentstrategie.

Hoe het social medialandschap zich ook ontwikkelt, een trend die altijd blijft, is het gebruik van social media als een plek om vertrouwen en een relatie op te bouwen met je klant.

Jeroen ‘s-Gravendijk
The New Media Factory

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

, , ,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie