Updates in ‘groepen’ op LinkedIn

Als LinkedIn-trainer blijf ik graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het online businessplatform. Zo viel het mij op dat enkele maanden geleden LinkedIn de logo’s van de groepen had uitgezet. Meestal betekent dit dat er een update op stapel staat en er achter de schermen hard wordt gewerkt. Zo ook dit keer; sinds eind augustus zijn de logo’s weer terug en kunnen LinkedIn-gebruikers kennis maken met groepen in een nieuw jasje.

Wat zijn groepen op LinkedIn?

Tijdens de trainingen die ik geef, krijg ik regelmatig de vraag wat groepen precies zijn en wat je ermee kan. Je kunt groepen beschouwen als een online community, waarbinnen de leden met elkaar kunnen communiceren zonder dat ze met elkaar gelinkt hoeven te zijn. Je kan binnen een groep een algemene discussie met elkaar voeren waarbij je op elkaar kunt reageren, maar je kan elkaar ook rechtstreeks berichten sturen.

Er zijn tal van groepen op LinkedIn. Waar jij je bij aan wilt sluiten, is afhankelijk van je situatie en behoefte. Stel dat je op zoek bent naar een (andere) baan, dan kan je baat hebben bij lokale, regionale, vacature of branche-gerelateerde groepen. Als ondernemer zal je eerder kiezen voor regionale, landelijke of zelfs internationale groepen, branche-gerelateerde groepen of groepen waar je klanten lid van zijn. Maar je kan ook puur uit interesse lid worden van een specifieke groep.

Wat is er binnen de groepen veranderd?

LinkedIn heeft het oor te luister gelegd bij de gebruikers. Het bleek dat leden van groepen interactie met elkaar belangrijk vinden. Vandaar dat het nu gemakkelijker is om berichten binnen groepen te plaatsen en te volgen. Ook zijn de mogelijkheden verder uitgebreid. De veranderingen op een rijtje:

  • Vanaf de homepagina krijg je eenvoudiger toegang tot de groepen en de zichtbaarheid van groepsdiscussies in de feed is vergroot.
  • Groepsbeheer is ook mogelijk via de LinkedIn App.
  • Je wordt via de knop Meldingen op de hoogte gehouden van activiteiten in een groep.
  • Je kunt nu in groepen gesprekken voeren met de mogelijkheid om te reageren op commentaar, bijdragen en commentaren later te bewerken en video’s te publiceren.

Voor de beheerders van groepen zijn de functionaliteiten verbeterd. LinkedIn heeft de beheerders hierover rechtstreeks via mail geïnformeerd. Er staan nog meer updates op de planning, maar wat deze inhouden en wanneer deze plaatsvinden, is mij nog niet bekend. Als je je aanmeldt voor mijn nieuwsbrief, word je vanzelf hierover geïnformeerd.

Tot slot een paar tips

Groepen zijn bedoeld om kennis en ervaringen uit te wisselen. Door interessante of controversiële informatie te delen, krijg je reacties die weer kunnen leiden tot discussies. Daarmee lever je een bijdrage aan de waarde van een groep en werk je tegelijkertijd aan je eigen expertisestatus. Wat je kan doen, is bijvoorbeeld een interessant artikel in een groep posten en daar een vraag aan toevoegen als ‘wie heeft hier ook ervaring mee’ of ‘wie herkent dit’. Op die manier stimuleer je interactie.

Wat je zeker niet moet doen is reclame maken in een groep. Daar zijn groepen niet voor bedoeld en de meeste leden zijn er allergisch voor!

Ik ben benieuwd hoe jij als gebruiker van LinkedIn de nieuwe functionaliteiten ervaart en zou het leuk vinden als je dat met mij wilt delen. Veel succes!

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+

, , , ,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie