Zo vind je de vragen van je doelgroep

Wat zet je op je website, je blog en in je digitale nieuwsbrief? Iets schrijven wat je doelgroep interessant vindt, kan een uitdaging zijn.

Zeker omdat jij als specialist een andere taal spreekt. Je bent met jouw kennis mijlen verder dan je doelgroep en je praat misschien regelmatig met vakgenoten over de nieuwste ontwikkelingen… in jargon. En waarschijnlijk over methoden en oplossingen…

Maar dat is meestal niet wat je doelgroep bezig houdt. Methodes en oplossingen boeit je potentiële klanten (nog) niet. Ze zijn geïnteresseerd in oplossingen en zoeken(her)kenning van hun problemen. Want dat is wat nu actueel voor ze is: de huidige situatie waarin ze zich bevinden en de situatie die ze graag willen bereiken; het licht aan het eind van de donkere tunnel.

Het goede nieuws: het zoekgedrag van je doelgroep via zoekmachines als Google geeft veel aanknopingspunten voor wat ze willen weten.

Twee sites die inzicht geven in dit zoekgedrag zijn:

answerthepublic.com
keywordtool.io

Je vindt via deze sites allerlei vragen die actueel zijn voor je doelgroep.

In de onderstaande video wordt in het kort uitgelegd hoe je deze websites gebruikt:

Tip voor het verbeteren van de vindbaarheid (SEO) van je website: gebruik een populaire zoekvraag letterlijk als titel van je blogartikel.

Naast het verbeteren van je vindbaarheid levert het op je website plaatsen van dit soort artikelen nog een aantal voordelen op:

  • Je laat zien dat je de expert bent
  • Je laat zien dat je je doelgroep begrijpt, dat geeft vertrouwen

Een waardevol artikel geschreven op je website? Breng het vooral onder de aandacht op de sociale media en vergeet daarnaast de kracht van e-mailnieuwsbrief niet. Uit diverse onderzoeken blijkt dat e-mail nog steeds met meer aandacht gelezen wordt, en minder vaak overgeslagen wordt dan berichten op de sociale media. Let wel op een juiste mix van waardevolle tips (80%) en promotie (20%) in je e-mailnieuwsbrieven. Anders verlies je het vertrouwen en schrijven mensen zich uit.

Ik hoop dat deze tips je weer een stukje verder helpen met schrijven van nieuwe content. Succes!

Martijn Baltes
WordPress, MailChimp en SEO trainer

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
Reageer jij als eerste?

Geef een reactie