Waarom je geen 10.000 volgers nodig hebt om succesvol te zijn op Instagram

Met 10.000 volgers op Instagram bén je iemand.

Met 10.000 volgers kun je geld verdienen met Instagram.

Zonder 10.000 volgers heeft Instagram geen zin.

In deze blog leg ik uit dat bovenstaande beweringen grote onzin zijn. Het gaat namelijk om de kwaliteit van je volger en niet om de kwantiteit. Voor de verkoop van diensten of producten is het ook aantrekkelijker om een niche te bedienen, een kleine groep fans.

Succes op Instagram wordt niet bepaald door je aantal volgers. Succes op Instagram is:

  • Persoonlijke contact via privé-berichten
  • Veel reacties op je posts en stories
  • Verkoop via Instagram. En dat kan ook met 100 volgers, of 500, of 5000.

Op The Social Conference 2019, een groot congres over sociale media strategie vorige maand in Amsterdam, was micro-influencer heeft meest genoemde woord. Micro-influencers zijn mensen met 5000-50.000 volgers op sociale media. Maar ook de nano-influencer is interessant, zo’n account heeft maximaal 5000 volgers. Nano-influencers zijn vaak hyperlocal influencers, die in een plaats of regio bekend zijn.

De toenemende populariteit van kleinere accounts heeft een aantal oorzaken. Er zijn schandalen geweest rond populaire influencers die onzin bleken te verkopen. Veel grote accounts blijken volgers te kopen (zie ook de docu #followme https://www.vpro.nl/programmas/follow-me.html ). Dit alles zorg ervoor dat steeds meer mensen moe worden van influencers die allemaal aan dezelfde campagnes meedoen.

Mijn advies is daarom om niet te focussen op het aantal volgers, maar je succes te bepalen aan de hand van interactie met je volgers (aantal privé-bericht, aantal reacties onder een post) en je directe sales. Om een indicatie te geven: Zelf ontvang ik minimaal 20 berichtjes per week en ik verkoop een paar keer per maand een training via Instagram.

De verwachting is dat Instagram de komende jaren fors door zal groeien. Momenteel zijn er al 1 miljard gebruikers wereldwijd, waarvan ½ miljard dagelijks online zijn. Jouw klant zit dus hoogstwaarschijnlijk ook op Instagram.

Meer leren over Instagram? Geef je dan op voor Zakelijk Vloggen via Instagram. Onze volgende training is op 14 mei van 9.30 – 12.30 uur, of geef je alvast op voor de training op 25 juni van 9.30-12.30 uur.

Door Geertje Algera, smartphone video expert

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

, , ,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie