Waarom Insta Stories zakelijk inzetten?

De Instagram Stories bestaan nu 2 jaar. Dit zijn de bolletjes die je bovenaan je Instagram ziet. De Stories blijven maar 24 uur zichtbaar en zijn een grote trend op het gebied van sociale media. Instagram Stories zijn voor bedrijven en merken zeker interessant, met name als jouw bedrijf te maken heeft met sport, mode, reizen, voeding of technologie. Daarnaast is het ook voor ondernemers en winkels een zeer interessant platform.

Drie redenen om Stories te gebruiken

De 3 voornaamste reden om Stories te gebruiken zijn:

  1. Interactie met je doelgroep
  2. Verkoop via Instagram (door bijvoorbeeld bezoekers naar je site te lokken)
  3. Je zichtbaarheid te vergroten

Zelf vind ik de Stories het meest geslaagd als “blik achter de schermen” van je merk of bedrijf. De kritiek op Instagram is dat het allemaal zo “Insta-perfect” is, maar daar is in de Stories over het algemeen niet zoveel van te merken. Je ziet mensen op dagen dat het allemaal niet zo mee zit. Bierbrouwers die een palet met duizenden flesjes bier laten vallen, celebrities zonder make-up, ondernemers op het moment dat hun webwinkel gecrasht is, en influencers op een vliegveld ver weg terwijl hun bagage nog in Nederland staat.

Vragen stellen via Instagram

Een andere interessante optie is om je volgers vragen te stellen.

  • Als modemerk: Wil jij deze broek in zwart of donkerblauw?
  • Als winkel: Wat zou jij graag in ons assortiment zien?
  • Als zakenvrouw: Welke foto moet ik op mijn visitekaartje plaatsen? (ik deed dit zelf en kreeg heel veel reacties, met onderbouwing)

Wanneer posten op Instagram?

De beste tijd trouwens om je posts op Instagram te zetten is op maandag tot en met donderdag in de namiddag en avond. Dit is het tijdstip waarop de meeste mensen reageren op Instagram. Natuurlijk kan dit afhankelijk van jouw doelgroep anders zijn. Het is dus verstandig om te kijken op welke dag en op welk tijdstip jij de meeste reacties (oftewel engagement) ontvangt. Met een zakelijk account heb je toegang tot je statistieken. Hoe je overstapt op een zakelijk account staat hier.

Meer leren over zakelijke storytelling via Instagram? Geef je op voor de ochtend-training op 13 november 2018 of 15 januari 2019.

Door Geertje Algera

Delen met je netwerk? Klik hier:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+

, ,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie